آرشیو سه‌شنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۲۴۳۹
استان ها
۲۳

راه اندازی سامانه اعطای معافیت کالای همراه مسافر در گمرک رشت

محدثه بی آزار

دنیای اقتصاد- گیلان- نخستین سامانه اعطای معافیت کالای همراه مسافر در گمرک فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت و همچنین همزمان به صورت تلفنی دراداره کل گمرک آستارا افتتاح شد.

محمد بهبودآهنی ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندر انزلی دراین مراسم گفت: این سامانه علاوه برتسهیل و تسریع درروند خدمات مسافری، نقش بسزایی دردسترسی سریع و راحت به اطلاعات مسافران را ایفا و یک بانک جامع اطلاعاتی از مسافران ورودی و خروجی را مهیا می کند.

وی افزود: این سامانه تحت وب از قابلیت تعیین میزان و تعداد سفر مسافر برخوردار است و به صورت آنلاین این اطلاعات بر اساس شماره ملی افراد روی این سامانه نمایش داده می شود.

به گفته ناظر گمرکات استان گیلان، براساس قانون کالای مجاز همراه مسافر دراولین سفر تا سقف 80 دلار از معافیت برخوردار است و 80 دلار دیگرنیز باید 2 برابر سود گمرکی پرداخت شود، همچنین در گذشته تشخیص اینکه مسافر اولین سفر خود را انجام داده یا خیر برای ارزیاب گمرک مشکل بود که با افتتاح این سامانه در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت و گمرک آستارا این مشکل نیز برطرف شده است.

بهبود آهنی اظهار کرد: فرآیند این سامانه به گونه ای است که ارزیاب می تواند ورود هر مسافر را در هر مکان و زمان به کشور تشخیص بدهد که این فرآیند موجب سرعت در کار و رضایت بیشتر مسافران می شود.