آرشیو دوشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۳۲۲۴
صفحه اول
۲۰
حاشیه خبر

شبی سخت برای داوطلبان کنکور

دکتر کتایون مصری

شاید برای بسیاری از ما که نه داوطلب کنکور در اطرافمان داریم و نه از کنکور خبری، اعلام نتایج کنکور تنها خبری باشد که به سادگی از کنار آن بگذریم. برای بسیاری از ما فرقی نمی کند چند نفر وارد دانشگاه شده اند و زمان اعلام نتایج دوشنبه است یا سه شنبه. اصلااعلام بشود یا نه، اما برای نزدیک به یک میلیون داوطلب آزمون سراسری که فقط سالی یک بار برگزار می شود و از ماه ها قبل تمام برنامه های رفاهی و تفریحی و حتی اقتصادی اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار داده زمان اعلام نتایج آزمون سراسری، مانند لحظه تحویل سال حتی از آن هم هیجان انگیزتر و خاطره انگیزتر است.

اما با تمام این حساسیت ها گاهی برگزارکننده این آزمون نسبت به داوطلبان بی تفاوت است به همین دلیل از اعلام نتایج کنکور در اولین ساعات بامداد یکشنبه خبر می دهد اما بیش از 900 هزار داوطلب و خانواده را سرگردان می گذارد و به دلایلی که هیچ تعهدی در اعلام آن ندارد، نتایج را با 8-9 ساعت تاخیر روی سایت سنجش قرار می دهد. ناهماهنگی میان مسوولان این سازمان نیز رنج دیگری است. رئیس سازمان سنجش زمان اعلام نتایج را نیمه شب و معاون وی صبح یکشنبه اعلام می کند. همچنین آقای رئیس شمار پذیرفته شدگان آزمون سراسری را یک رقم و معاون وی با هزار نفر اختلاف رقم دیگری می داند و تمام آنها در اخبار مکرری به فاصله فقط چند دقیقه، سایت ها و خبرگزاری را بمباران می کند. این بی نظمی خبری و خلف وعده سازمان سنجش نشانه چیست؟

شاید حساسیت اعلام نتایج آنقدر بالاباشد که وجود این گونه تاخیرها برای ما که از فضای کنکور دور شده ایم ناچیز جلوه کند، اما شواهد موجود در خانواده های داوطلبان کنکور گواهی می دهد که آنان شنبه شب را با سختی و اضطراب پشت سر گذاشته اند. پاسخ سنجش در برابر این بی نظمی و دوگانه گویی مدیران کاملاروشن است، «حساسیت کنکور بالاست، هماهنگی دشوار است، زحمات سازمان را زیر سوال نبرید.» اما این سازمان فراموش می کند که برای برگزاری همین آزمون ها خلق شده است و بروز هرگونه بی نظمی، شفافیت و استدلال می خواهد.