آرشیو چهارشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۲۲۶۰
علوم و فناوری
۸

مواد خوشبوکننده سمی هستند

تحقیق اخیر دانشگاه واشنگتن نشان داده است لباس های شسته شده معطر بهای پیش بینی نشده یی برای سلامت انسان دارند. در نخستین مطالعه این تیم که روی سیستم خشک کن انجام شد، اجزای معطر در برخی ماده های شست وشوی معروف، مواد نرم کننده پارچه ها بررسی شدند و مشخص شد که آنها هوای تهویه شده را با آلوده کننده های خطرناک ترکیب می کنند. پروفسور آن استینمن مولف اصلی این تحقیق می گوید: این یکی از منابع جالب توجه آلودگی است زیرا انتشار گازهای مختلف از تهویه های خشک کن بطور کلی در نظر گرفته نشده و کنترل نمی شوند.

در تحقیقات پیشین تیم دانشگاه واشنگتن درباره وضع میزبانی مواد شیمیایی مانند مواد شوینده معطر یا خوشبوکننده های هوا، مواد تمیزکننده خانگی، کرم های مرطوب کننده بدن و دیگر محصولات بهداشتی را بررسی کرد. در این تحقیق که در شهر سیاتل انجام شد تمرکز اصلی آن روی تهویه های خشک کن بود. تحلیلی دقیق نشان داد بیش از 25 ترکیب طبیعی VOC از این تهویه ها منتشر می شود که برخی از آنها از مواد خطرناک آلوده کننده هوا هستند مانند آکتالدی هاید، بنزن، اتیل بنزن، متانول، اکسیلن و تولن. دو مورد از این مواد یعنی اکتالدی هاید و بنزن از موادی هستند که حتی کمترین مقدار آنها هم سمی و کشنده است.

استینمن در این باره می افزاید: اگر این مواد از لوله خروج گازها بیرون بیایند، آنها تصفیه شده اند اما اگر از تهویه خشک کن خارج شوند چنین نیست.

در اینجا جالب است اشاره کنیم آژانس حفاظت از محیط زیست فهرستی طولانی از مواد خطرناک طبیعی در کالاهای مصرفی را در سال 1991 تهیه کرد و با اینها به نظر می رسد پس از 20 سال به تازگی زنگ خطری در این باره به صدا درآمده است. دانشمندان امید دارند تحقیق دانشگاه واشنگتن بتواند روی سیاست های تایید وجود مواد سمی در کالاهای خانگی تاثیر بگذارد.