آرشیو دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۴۷
جامعه
۱۷

کاهش صددرصدی زندانیان ایران طی 18 سال

در حالی که آمارهای 2 سال قبل از وضعیت نه چندان مطلوب تعداد زندانیان ایران در مقایسه با کشورهای مسلمان، آسیا و خاورمیانه حکایت داشت، آمار مرکز مطالعات بین المللی زندان های جهان نشان می دهد که تعداد زندانیان کشور نسبت به جمعیت از 18 سال گذشته تاکنون کاهشی صددرصدی داشته است.

مرکز مطالعات بین المللی زندان های جهان که در کشور انگلیس مستقر است سال هاست که با جمع آوری آخرین آمار زندانیان جهان از 218 کشور توانسته بستر مناسبی برای تحقیقات و پژوهش های کارشناسان، جرم شناسان و جامعه شناسان فراهم کند.

یکی از مترجمان مرکز آموزش و پژوهش سازمان زندان های ایران در سال 1386 در پی ارتباط با مرکز مطالعات بین المللی زندان های جهان دریافت که آمار زندانیان ایران برخلاف واقعیت در سامانه آمار زندانیان جهان ثبت شده است. از آن تاریخ به بعد ایران جدیدترین آمارهای خود را به صورت ماهانه یا فصلی به این مرکز ارسال می کند.

علی اصغر فرقدان، کارشناس رصد و مترجم قوانین جزائی و حقوقی جهان در مرکز آموزش و پژوهش سازمان زندان های کشور در گفت وگو با مهر با اشاره به ترجمه 10 ساله قوانین جزائی و حقوقی کشورهای جهان می گوید: اختلاس، کلاهبرداری، رشوه، قتل، فروشگاه زنی، جیب بری در خیابان، مستی در حال رانندگی و تجاوزات مهم ترین جرائم در کشورهای اروپایی است در حالی که مواد مخدر بیشترین جرائم ایران را تشکیل می دهد.

براساس آخرین آمار مرکز مطالعات بین المللی زندان های جهان که در آگوست سال 2011 میلادی به روز شده است آمریکا با 2 میلیون و 292 هزار زندانی رتبه نخست و کشور سان مارینو با دو زندانی کمترین آمار زندانیان جهان را به خود اختصاص داده اند.

براساس این گزارش با تقسیم تعداد جمعیت هر کشور بر تعداد زندانیان، نسبت زندانیان بر جمعیت به دست می آید که این آمار معقولانه و صحیح تر از آمار زندانیان هر کشور است و این گونه می توان عنوان کرد که زندانیان کدام کشور نسبت به جمعیتشان بیشتر است. به عنوان مثال چین که دومین کشور از لحاظ آمار بالای زندانیان جهان محسوب می شود براساس نسبت جمعیت به تعداد زندانیان رده 15 جدول را از آن خود می کند.