آرشیو دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۴۷
ایران
۱۵

آخرین رمق های رودخانه کافتر

خشکسالی های اخیر استان فارس که خسارات جبران ناپذیری در این استان بر جای گذاشت در حالی آخرین رمق دریاچه کافتر را گرفت که این دریاچه وارد چهارمین سال خشکی صددرصدی شد.

به گزارش مهر، دریاچه کافتر با وسعتی بیش از 7 هزار هکتار در بخش مرکزی شهرستان اقلید در شمال استان فارس قرار دارد. این دریاچه در 35 کیلومتری جنوب اقلید فارس و در ارتفاع 2 هزار و 300 متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن در حدود 24 کیلومتر و عرض آن 6 کیلومتر است و یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس و از زیستگاه های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می شود.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالاب های ایران درخصوص آخرین وضعیت دریاچه کافتر گفت: این دریاچه در شمالی ترین نقطه استان فارس قرار دارد و با توجه به شیرین بودن آب آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

علمدار علمداری با انتقاد از استفاده بی رویه از آب این دریاچه در زمان پرآبی افزود: در 15 سال گذشته به دلیل استفاده بی رویه آب و همچنین توسعه کشاورزی در بالادست خسارات جبران ناپذیری به کافتر وارد شد. وی با اشاره به احداث کانال در اطراف این دریاچه اظهار کرد: این دریاچه وارد چهارمین سال خشکسالی شد و می توان این ادعا را داشت که آخرین رمق دریاچه به دلیل برداشت های غیراصولی گرفته شد. هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالاب های ایران با بیان این که کافتر مهم ترین زیستگاه تعدادی از پرندگان بوده، اظهار کرد: در زمان پرآبی این دریاچه یک بانک ژنتیکی از مجموعه متنوع گونه های جانوری بود، به طوری که زیستگاه مجموعه ای از پرندگان، ماهیان و گیاهان به شمار می رفت. وی با بیان این که وجود پرندگان در این دریاچه تاثیر زیادی بر کاهش آفات گیاهان داشت، تصریح کرد: چشمه های دائمی و فصلی زیادی در اطراف کافتر وجود داشت و برخی از افراد آنقدر حوزه آبریز و آبخیز را توسعه دادند که این دریاچه نابود شد.