آرشیو سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۴۵
اخبار کشور
۱۴

وزیرخارجه قزاقستان: خواستار افزایش مبادلات اقتصادی با ایران هستیم

وزیرخارجه قزاقستان در دیدار با رئیس جمهورکشورمان تاکید کرد که کشورش خواستار افزایش مبادلات اقتصادی با ایران از یک میلیارد دلار در زمان حاضر به 5 میلیارد دلار است.

یرژان کازیخانف یک شنبه شب در دیدار با محمود احمدی نژاد روابط تهران - آستانه را راهبردی برشمرد و تصریح کرد: قزاقستان خواستار توسعه و ارتقاء مناسبات و همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرفته است.

وزیرخارجه قزاقستان با استقبال از سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم همکاری همه کشورهای منطقه گفت: قزاقستان آماده همکاری با ایران درباره مسایل مشترک منطقه ای و بین المللی از جمله افغانستان و دریای خزر است.

یرژان کازیخانف پروژه خط آهن سه جانبه میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان را بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: قزاقستان علاقه مند است مبادلات اقتصادی دو جانبه با ایران از یک میلیارد دلار در زمان حاضر، به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

احمدی نژاد نیز در این دیدار پیشرفت و اقتدار ایران و قزاقستان را به نفع ملت های دو کشور و صلح و امنیت منطقه دانست و تاکید کرد: امروز برخی سلطه طلبان جهانی که نمی خواهند هیچ کشور مستقلی از جمله قزاقستان و ایران پیشرفت کنند، در مسیر ضعف قرار دارند.

رئیس جمهور با اشاره به زمینه های مناسب برای ارتقاء سطح مبادلات تجاری دو کشور تا 5 میلیارد دلار اظهار داشت: احداث خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان زمینه ساز انجام کارهای بزرگ و گسترش و افزایش روزافزون مناسبات و همکاری ها خواهد بود.

احمدی نژاد با بیان اینکه دو ملت ایران و قزاقستان دارای روابط عمیق و دوستانه هستند، خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت های فراوان موجود در عرصه های گوناگون از جمله صنعت، تجارت و همکاری های بانکی برای توسعه روابط دو جانبه استفاده کرد.

گفتنی است؛ همچنین احمدی نژاد عصر یک شنبه گذشته در جلسه هیئت دولت گفت: ملت ایران با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های فراوان و الگویی برای همه ملت ها تبدیل خواهد شد.