آرشیو سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۴۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

ناتو از عواقب مداخله در سوریه می ترسد

«نیروهای ناتو به دلیل خطرهای فراوان به هیچ وجه حاضر نیستند ریسک درگیری و مداخله نظامی در سوریه را مانند لیبی بپذیرند.

این ارزیابی را خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ضمن گزارشی منتشر کرد و نوشت: آندریاس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو در بروکسل صراحتا اعلام کرد ناتو به هیچ وجه میل ندارد در سوریه دخالت کند. دلیل این امر پیچیدگی های سیاسی بین المللی و نگرانی و خطرهای فراوان وقوع درگیری گسترده تر در خاورمیانه با حضور اسرائیل و ایران است. علاوه بر این، سوریه دوستان قدرتمندتر و کارت های بیشتری در مقایسه با لیبی دارد.

شادی حمید، رئیس بخش تحقیقاتی موسسه بروکینگز، در مرکز دوحه قطر در این مورد گفت: سوریه با همکاری متحدانش توانایی دردسرسازی در منطقه را دارد. خطر شدید سرایت درگیری به دیگر کشورها هم هست. اهداف اولیه مهم در مرزهای سوریه وجود دارند. سوریه و مهمترین حامی اش در خاورمیانه (ایران) می توانند حملات تلافی جویانه ای را علیه اسرائیل یا با استفاده از نیروهای حزب الله در لبنان و مبارزان حماس در فلسطین در برابر اهداف تل آویو در اراضی اشغالی صورت دهند.

آسوشیتدپرس از قول مئیر جاودان فر تحلیلگر صهیونیست نوشت: ایران در صورت تنش در سوریه می تواند از فرصت استفاده کرده و به اسرائیل ضربه بزند ضمن اینکه روسیه و چین نیز از ثبات در سوریه حمایت می کنند.

خبرگزاری آمریکایی تصریح می کند: سوریه با لیبی قابل مقایسه نیست اما در لیبی نیروهای حکومتی 6 ماه مقابل ناتو مقاومت کردند در حالی که هواپیماهای جنگی میگ و سامانه های دفاع هوایی در زرادخانه سوریه وجود دارد. از سوی دیگر هر نوع تعرض به سوریه می تواند عکس العمل جدی جهان عرب را به دنبال داشته باشد.