آرشیو سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۴۵
اخبار ورزشی - اخبار کشور
۱۳

صادرات غیرنفتی کشور 39 درصد افزایش یافت

معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش 39 درصدی صادرات غیرنفتی کشور از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

«کیومرث فتح الله کرمانشاهی» روز یکشنبه در حاشیه دومین همایش ملی بادام استان چهارمحال و بختیاری در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان صادرات تعهد شده امسال 45 میلیارد دلار است افزود: در شش ماهه اول امسال معادل 20 میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که در طول یکسال گذشته حدود 44 میلیارد دلار کالابه دیگر کشورها صادر شده است. کرمانشاهی، میزان واردات شش ماهه امسال را نیز 29 میلیارد دلار و واردات سال گذشته را 64 میلیارد دلار عنوان کرد.

وی همچنین تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر 107 میلیون تن محصولات کشاورزی از کشور صادر شد که 148 هزار تن آن به بادام اختصاص داشت.

فتح الله کرمانشاهی اظهار داشت: برهمین اساس از 26 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته (بدون احتساب میعانات گازی) بخش کشاورزی 5/13 درصد را به خود اختصاص داد.

وی پسته، خرما، زعفران، خاویار و بادام را از عمده ترین محصولات صادراتی کشور برشمرد و گفت: پسته با ارزآوری سالانه یک میلیارد و 300 میلیون دلار اولین محصول صادراتی کشور است.

کرمانشاهی افزود: بسیاری از محصولات صادراتی کشور به صورت خام وارد بازارهای جهانی می شود.