آرشیو سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۴۵
حوادث
۱۵

یک میلیون و 200 هزار آواره در کامبوج

سیل اخیر کامبوج 207 قربانی گرفت و بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از ساکنان سیل زده را آواره کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شین هوا، «نهیم واندا» معاون اول رئیس کمیته ملی کنترل بلایای طبیعی کامبوج گفت: «جاری شدن سیل و طغیان رودخانه «مکونگ» تاکنون در 19 شهر و استان این کشور دست کم 207 قربانی برجا گذاشته و یک میلیون و 200 هزار نفر از ساکنان سیل زده را آواره کرده است.»

به گفته مقامات دولتی این کشور 52 درصد قربانیان حوادث سیل در این کشور را کودکان تشکیل می دهند.افزون بر آن، بیش از 300 هزار هکتار از اراضی شالیکاری دچار خسارات فراوان و همچنین یکصد هزار هکتار از اراضی برنج کاری نیز بطور کلی تخریب شده اند. همچنین 600 باب منزل مسکونی در محاصره امواج سیل قرار گرفتند و 196 هزار باب منزل مسکونی یکهزار و 132 مدرسه و 400 مرکز مذهبی بودائیان نیز زیرسیلاب رفت.

امواج خروشان سیل همچنین 180 کیلومتر از جاده های اصلی و 1800 کیلومتر از جاده های شوسه را تخریب کرد.مسئولان اداره مقابله با بلایای طبیعی کامبوج خسارات مالی وقوع سیل اخیر را با سیل مخرب سال 2000 مقایسه کردند که 160 میلیون دلار خسارت برجا گذاشت.از اینرو، مقامات دولتی کامبوج 1900 تن برنج برای قربانیان حادثه سیل ارسال کردند. تاکنون، برخی مراکز دولتی کامبوج شامل صلیب سرخ این کشور، مراکز خیریه سازمان ها و کشورهای خارجی، با ارسال کمک های فوری به کمک بیش از 70 هزار خانواده آواره شتافتند.افزون بر آن، کشورهای چین، ژاپن، برنامه غذایی جهانی و شماری از سازمان های محلی و بین المللی کمکهای انسان دوستانه خود را برای مردم سیل زده کامبوج ارسال کردند.

بانک توسعه آسیا نیز وعده داده است ضمن کمک 3 میلیون دلاری جاده های شوسه این کشور را بازسازی کند.اگرچه از دیروز ارتفاع سطح آب در برخی مناطق کاسته شده است اما ارتفاع سطح آب رودخانه «مکونگ» در «پنوم پن» هنوز به بیش از 10 متر می رسد.