آرشیو سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۵۷
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات طرفداران حجاب اسلامی در ترکیه

اسلامگرایان ترکیه خواستار تامین حق مشروع زنان و دختران محجبه و ثبت این حق در قانون اساسی جدید این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، هزاران تن از مردم شهرکردنشین دیار بکر در جنوب شرق ترکیه با برگزاری تظاهرات خواهان ثبت آزادی استفاده بانوان از حجاب اسلامی در قانون اساسی این کشور شدند.

در این تظاهرات که همزمان با آغاز به کار مجلس ترکیه برای تدوین قانون اساسی جدید این کشور برگزار شد، ده ها نهاد غیردولتی نیز مشارکت کردند.

سخنگوی تظاهرکنندگان با اشاره به اینکه قانون اساسی جدید ترکیه باید حامی عرف و عادات اسلامی مردم این کشور باشد، افزود: آنانی که دم از دموکراسی و آزادی می زنند، مانع آزادی حجاب که یک امر الهی است، شده اند.

وی افزود: ما می خواهیم که زنان، دختران و خواهرانمان که بر اساس وظیفه دینی خود حجاب اسلامی را رعایت می کنند، آزادانه در مدارس، دانشگاه ها و دوایر دولتی حضور داشته باشند.

موضوع حجاب اسلامی در ترکیه به رغم اینکه حدود 9 سال از آغاز اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» می گذرد، همچنان حل نشده باقی مانده و دانش آموزان محجبه از ورود به مدارس محروم مانده اند.

به رغم اینکه دولت اردوغان در 9 سال حکومت خود و در هر فرصتی قول رفع مشکلات زنان و دختران محجبه را داده است، اما هنوز این معضل به قوت خود باقی است.

ورود دانش آموزان دختر به دبستان ها و دبیرستان های ترکیه با حجاب اسلامی ممنوع است و کارمندان زن دولت نیز حق استفاده از حجاب را ندارند.