آرشیو سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۵۷
اخبار کشور
۳

خبرگزاری فرانسه: خروج آمریکا از عراق پیروزی دیگری برای ایران است

اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی باعث شده که تحلیلگران غربی آن را یک پیروزی بزرگ دیگر برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد کنند.

خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت وگویی با شبکه خبری «سی.ان.ان» از ازبکستان گفت که «هیچ کس، به ویژه ایران، نباید تعهد مستمر ما به پیشبرد عراق را به اشتباه برآورد کند.»

براساس این گزارش عراق از اعطای مصونیت حقوقی به تعداد محدودی از نیروهای آمریکایی که واشنگتن امیدوار بود در عراق باقی بمانند، خودداری کرد و این امر موجب شد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کند که تمامی 39 هزار سرباز آمریکایی تا پایان سال جاری از عراق خارج خواهند شد.

کلینتون گفت: نیروی نظامی آمریکا پس از خروج از عراق هم چنان به تعلیم، تجهیز و حمایت از نیروی نظامی عراق ادامه خواهد داد و همچنان حضور دیپلماتیک قاطع خود را برای مدیریت این روابط حفظ خواهد کرد.

وی افزود: ما علاوه بر حضور دیپلماتیک بسیار چشم گیر در عراق، پایگاه هایی در کشورهای همسایه آن داریم. ترکیه هم متحد ماست.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما در این منطقه حضور زیادی داریم.

محافظه کاران آمریکا به شدت از خروج نیروهای آمریکایی انتقاد کرده اند و گفته اند که این کار در را برای ایران باز می گذارد.

سناتور جان مک کین خروج نیروهای آمریکایی را یک اشتباه جدی خواند و افزود: من از نفوذ رو به افزایش ایران در عراق بسیار نگرانم.

مک کین، در مصاحبه ای با شبکه خبری ای.بی.سی گفت که خروج نیروها، در منطقه به عنوان یک پیروزی برای ایران دیده می شود و فکر نمی کنم تردیدی در این باره وجود داشته باشد.