آرشیو پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۶۵
اخبار ورزشی - اخبار کشور
۱۳

ساخت رگ یاب هوشمند روباتیک در کشور

دانش آموخته فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دستگاه رگ یاب هوشمند رباتیک ساخت.

یوسف رفیعی بیرامی، در گفت وگو با ایسنا در تبریز با بیان این که این اختراع از مراجع معتبر نظیر وزارت بهداشت تاییدیه گرفته، درباره مشخصات فنی دستگاه ابداعی خود گفت: این دستگاه دارای بازوی روباتیک است که پس از پایان همه مراحل، جهت نمایان سازی عروق توسط سایر آیتم های الکترومکانیکی موجود در خود، قادر به برقراری برانول (سرنگ) در داخل خط وریدی و یا همان کانولاسیون وریدی است. به این ترتیب که این روبات بازو، با سیستم بینایی خود، تصاویر داخل فضای عملکردی دستگاه را از طریق یک وب کم از محیط دریافت کرده و پس از انجام پردازش بر روی آنها در رایانه، فرامین لازم جهت جابه جایی برانول یا سرنگ به محل عروق موردنظر را برای آن ارسال می کند.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش، دخالت انسان و کارکنان درمانی در این فرآیند به طور کامل حذف شده و کل عملیات حرکت در امتداد بافت موردنظر و جابجایی برانول با مختصات دقیق آن محل به طور کامل توسط بازوی مصنوعی صورت می گیرد.

رفیعی با تاکید بر این که استفاده از این دستگاه، نقش موثری در جلوگیری از انتقال عفونت به بیمار یا کادر درمانی دارد، تصریح کرد: این دستگاه قابلیت استفاده از سنسورهای تشخیص خون عروقی و تشخیص نبض را نیز داراست.