آرشیو شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۳۷
کتاب
۲۰

یک اقدام دلگرم کننده

نازنین نکویی

بسیاری از دست اندرکاران برپایی اجلاس بین المللی ناشران جهان اسلام به رهاوردهای مثبت آن در جهت اعتلای صنعت نشر در میان ناشران مسلمان معتقد هستند. در همین راستا به گفت وگویی با کامران شرف شاهی مدیر انتشارات تجلی مهر می پردازیم

شما به عنوان یکی از فعالان صنعت نشر برپایی چنین اجلاسی را در بهبود مشکلات این صنعت در میان مسلمانان چگونه ارزیابی می کنید؟

برپایی اجلاسی نظیر دومین دوره اجلاس بین المللی ناشران جهان اسلام را می توان اقدام دلگرم کننده ای در جهت بهبود این صنعت در کشورمان و در سطح گسترده تر جهانی دانست. به عقیده من هرگامی که در این زمینه برداشته شود ثمرات بسیار خوبی را برای ما به دنبال خواهد داشت بویژه اگر موجب شکل گیری تعامل بین ناشران مسلمان که از مشترکات دینی و فرهنگی بسیاری برخوردار هستند شود.

ایجاد اتحادیه ها و برقراری تعامل بیشتر با ناشرانی که در قلمروی جهان اسلام یا اندیشه اسلامی فعالیت می کنند می تواند ثمرات و برکات نیکویی به دنبال داشته باشد. اصولا برپایی چنین برنامه هایی نیازهای صنعت نشر ما را تا حد قابل توجهی برطرف می کند.

پس شما برپایی اجلاس بین المللی در زمینه صنعت نشر را مثبت ارزیابی می کنید؟

بله البته باید خاطرنشان کنم که چنین برنامه هایی در صورتی مفید واقع می شوند که عملکردشان تنها به جنبه تشریفاتی محدود نشود و برگزارکنندگان آنها به دنبال مانورهای تبلیغاتی و پر کردن گزارش عملکرد برای خود نباشند. برپایی این اجلاس و اجلاس هایی از این دست موجب تعامل هرچه بیشتر ناشران کشورمان با یکدیگر و در سطح گسترده با ناشران مسلمان در سطح جهان می شود.

برقراری تعامل میان ناشران داخلی و خارجی مسلمان چگونه به ارتقای صنعت نشر کمک می کند؟

درچنین برنامه هایی فرصتی برای عرضه آثار اندیشمندان و علمای شیعه و تبادل آنها میان ناشران نیز فراهم می شود البته بهتر است قبل از برگزاری چنین اجلاسی جلساتی با ناشران داخلی برگزار شود تا هماهنگی و اتفاق نظر بیشتر در برگزاری آنها اعمال شود.

سال گذشته به چه طریق از برپایی این اجلاس مطلع شدید؟

سال گذشته اطلاع رسانی چندان خوبی در این زمینه صورت نگرفت و پوشش خبری مناسبی هم از سوی رسانه ها داده نشد البته امسال اطلاع رسانی بسیار بهتر از سال گذشته بود و من امیدوارم که ناشران مسلمان بویژه ناشران ایرانی حضور پررنگی در این اجلاس داشته باشند.