آرشیو سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰، شماره ۷۴۱۷
حرف روز
۷

رئیس جمهور قزاقستان: کوچکترین اقدام علیه ایران، جهان را به مخاطره خواهد انداخت

«نور سلطان نظربایف» که در چارچوب بازدید رسمی در مسکو بسر می برد، گفت که باید از هرگونه اقدامی علیه ایران خودداری کرد، زیرا انجام کوچکترین اقدامی برضد ایران، جهان را به مخاطره خواهد انداخت. به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «کاز اینفورم»، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان که برای انجام دیدار رسمی با مقامات روسیه به مسکو سفر کرده است، با حضور در جمع نمایندگان رسانه های گروهی، به سئوالات آنان درباره مسائل مختلف منطقه از جمله احتمال تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ گفت.

رئیس جمهور قزاقستان درباره پیامدهای تشدید تحریم ها و یا انجام هرگونه اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: نباید درباره استفاده از نیروی نظامی علیه ایران سخن گفت، زیرا کوچکترین تحریک و اقدام بر ضد ایران، عواقب خطرناکی را برای تمام جهان به دنبال خواهد داشت. نظربایف تاکید کرد: اگر ما از برنامه های هسته ای ایران صحبت می کنیم، چرا نباید از برنامه های هسته ای پاکستان و اسرائیل که واقعا دارای سلاح هسته ای هستند، صحبت کنیم؟

رئیس جمهور قزاقستان تصریح کرد: ما نباید نامتقارن و نامتعادل عمل کنیم، بلکه باید مذاکرات با ایران ادامه یابد و ایران و آژانس همکاری دو جانبه نزدیکی با یکدیگر داشته باشند، تا از این طریق اهداف صلح جویانه برنامه های هسته ای ایران برای جهان اثبات شود. وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به مسائل سوریه و احتمال دخالت سازمان ملل در این کشور و برخی تشابهات آن با ماجرای لیبی، درباره عملکرد سازمان ملل در بحران لیبی گفت: متاسفانه ما شاهد عملکرد اشتباه سازمان ملل در این کشور بودیم که منجر به مرگ قذافی شد.