آرشیو پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۹۰
اقتصادی
۴

تخصیص 5/4 میلیارد دلار دیگر از منابع صندوق توسعه ملی

قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: تا هفته آینده صندوق توسعه ملی قرارداد 5 / 4 میلیارد دلاری با بانک های توسعه صادرات، تعاون، سپه و نیروگاه ها منعقد می کند.

به گزارش فارس، محمدقاسم حسینی دیروز در همایش مسوولان صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی افزود: امروزه صندوق ها به عنوان مطمئن ترین و بهترین روش تامین منابع مالی مطرح هستند.

وی افزود: اقتصاد کشور ما بانک محور بوده و تامین 70 تا 80 درصد منابع کشور از این طریق صورت می گیرد و بورس تنها 4 تا 5 درصد در تامین منابع مالی کشور دخیل است.

وی گفت: در حالی که در کشورهای اروپایی این موضوع برعکس بوده و محور تامین منابع مالی بورس است.

وی افزود: فاینانس یا تامین منابع از خارج نیز گرچه مهم است اما در حال حاضر در کشور ما به دلیل شرایطی که اتفاق افتاده، تامین منابع مالی از این طریق با مشکلاتی همراه است.

حسینی گفت: در حال حاضر صندوق ها می توانند به عنوان مهم ترین منبع تامین کننده مالی قلمداد شوند، به طوری که در امارات صندوق هایی با سرمایه 500 تا 600 میلیارد دلاری وجود دارد. همچنین 60 صندوق 50 و 60 ساله نیز در دنیا تامین منابع مالی می کنند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی شکل تکامل یافته حساب ذخیره ارزی است و مشکلاتی که در حساب ذخیره ارزی بود در صندوق وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر 26میلیارد دلار سرمایه در صندوق وجود دارد که 5 میلیارد دلار آن قرارداد بسته شده است و امیدواریم تا پایان سال، رقم موجودی صندوق به 30 میلیارد دلار برسد.

حسینی تاکید کرد: در اساسنامه صندوق هم که دولت 20درصد سهام را دارد، پیش بینی شده که حق برداشت بیشتر را ندارد و در صورتی که بخواهد هیات مدیره صندوق را دولت یا شرکت های دولتی انتخاب کنند، حتی استفاده از این 20 درصد سهم خود را نیز نخواهند داشت.

قائم مقام صندوق توسعه ملی همچنین از عقد قرارداد 5/2 میلیارد دلاری با بانک صنعت و معدن، 3/1 میلیارد دلاری با بانک کشاورزی و 700 میلیون دلاری با صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خبر داد و گفت: یک میلیارد دلار نیز تا هفته آینده با بانک کشاورزی قرارداد می بندیم.