آرشیو شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۵۲۱
بورس کالا
۱۵
خبر

با اجرای پایلوت طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران صورت می گیرد

استاندارد سازی مجدد زعفران

گروه بورس کالا- زعفران های فرآوری شده در قالب طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران، بالاتر از استانداردهای جهانی قرار گرفت.

علی حسینی، عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران و کانون هماهنگی دانش و صنعت زعفران که مسوولیت اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران خالص ایران را برعهده داشت با اعلام این مطلب گفت: با اعلام نتایج آزمایش های صورت گرفته روی زعفران های تولید شده در قالب این طرح، رکورد جدیدی را از نظر رنگ دهی و عدم آلودگی به دست آوردیم که در نوع خود بی نظیر است.

وی با بیان اینکه نمونه های آزمایش شده به صورت کاملاتصادفی از زعفران های تولیدی کشاورزان انتخاب شده اند، افزود: نتایج آزمایش ها نشان داد که کیفیت زعفران تولیدی با این روش فراتر از استانداردهای موجود است.

حسینی با اشاره به اینکه نمونه های زعفران در آزمایشگاه اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان رضوی، آزمایش و نتایج آن تایید شده، اظهار کرد: نتایج آزمایش ها نشان داد که اصلی ترین هدف طرح بهبود کیفیت زعفران تحقق پیدا کرده است.

عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران در خصوص نتایج به دست آمده از آزمایش ها گفت: با وجود تلاش های همکاران طرح، نتایج به دست آمده از آزمایش ها را تا حدی پیش بینی کرده بودیم، اما نتایج به دست آمده فراتر از انتظار ما بود. حسینی درباره دلایل موفقیت طرح و ارتقای کیفیت زعفران تولید شده، گفت: در قالب این طرح، سه پایگاه فراوری در روستاهای شهرستان قاین، احداث و کشاورزان با رعایت استانداردهای علمی و بهداشتی در این پایگاه ها زعفران خود را خشک و بسته بندی کردند.

وی ادامه داد: با این کار ثابت کردیم که می توان با بهبود فرآیند تولید زعفران و اندکی از خودگذشتگی رکورد های کیفی را ارتقا داد.

طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران خالص ایران در آبان ماه سال جاری (1390) با همکاری مشترک شورای ملی زعفران، بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، کانون هماهنگی دانش و صنعت زعفران، جهاد کشاورزی قائنات و شبکه بهداشت و درمان قاین، به صورت پایلوت در سه روستای شهرستان قاین اجرا شده است.