آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۳
اخبار کشور
۱۴

سفیر ایران در ژنو: ایران پیشگام خلع سلاح کشتار جمعی در عرصه بین المللی است

سفیر و نماینده دایم کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو تصریح کرد که افتخار می کنیم جزو 20 کشور نخستی هستیم که اولین پیمان بین المللی خلع سلاح کشتار جمعی را امضا و تصویب کردند.

سیدمحمدرضا سجادی در هفتمین اجلاس بین المللی بازنگری کنوانسیون سلاح های میکروبی افزود: جمهوری اسلامی ایران خود قربانی سلاح شیمیایی بوده و در طول سالها نیز عضو فعال سازوکارهای بین المللی خلع سلاح به شمار آمده است.

وی گفت: با توجه به این پیشینه، ایران همواره طراحی، تولید و انبار انواع سلاح های کشتار جمعی، از جمله سلاح های میکروبی را تقبیح کرده است. همچنین تاکید می کنیم که تنها راه حل پایدار برای تقویت کنوانسیون، طراحی یک پروتکل موثر در چارچوب کنوانسیون سلاح های میکروبی و تهیه یک سند الزام آور است تا کنوانسیون تقویت شود.

سجادی گفت: کنوانسیون سلاح های میکروبی باید جهان شمول باشد و معتقدیم کنفرانس باید به رژیم صهیونیستی فشار وارد کرده تا بدون اتلاف وقت بیشتر به کنوانسیون بپیوندد. در این خصوص جمهوری اسلامی ایران از تهیه برنامه زمان بندی شده که در نهایت کمک به جهان شمولی کنوانسیون می کند، استقبال می کند. سفیر ایران در ژنو ادامه داد: سالهاست کشورهای عضو از حقوق حقه خود برای مبادله ادوات، مواد و فناوری استفاده صلح آمیز از سموم و مواد میکروبی محروم هستند. اجلاس حاضر به این مشکل نیز باید بپردازد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در این خصوص جمهوری اسلامی ایران از طرح عدم تعهد برای طراحی سازوکار کمک به احیای این حق که از آن به عنوان «ماده X» یاد می شود، برای استفاده صلح آمیز از فن آوری بیولوژیک حمایت می کند.