آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۳
دانش و پژوهش
۷

درمان درد نویسندگی

داروی درمانی بوتوکس (که از سم میکروب بوتولیسم ساخته می شود) می تواند سندرم درد دست موسوم به سندرم نویسندگان را علاج کند.

از این رو عموما برای درمان چین و چروک های پوست استفاده می شود اما محققان هلندی نشان دادند که این دارو می تواند عضلات بازو و دست انگشتان را از حالت گرفتگی و اسپاسم رهایی بخشد. این دارو پیشتر هم در نوعی اسپاسم عضلانی خاص که از آن به عنوان دیستونی نام می برند، به کار گرفته شده بود و نتایج مثبتی هم نشان داده بود.

سندرم دست نویسندگان یک بیماری همراه با احساس درد و ناراحتی بسیار زیاد است و نوع شدید آن حتی دست را از کار می اندازد. این حالت عموما در هنگام نوشتن و گاه سایر فعالیت های دستی ایجاد می شود و شیوع آن بین 3 تا 7 نفر در هر صد هزارنفر جمعیت است تاکنون هم درمانی برای آن کشف نشده است و تنها به این افراد توصیه می شود که به نوشتن با دست دیگرشان بپردازند.

تکنیک های ریلکسیشن، هیپنوتیزم، طب سوزنی و فیزیوتراپی برای درمان این افراد به کار گرفته می شد اما هیچ کدام نتوانسته بودند درمان مشخصی برای بیماری رقم بزنند اما در مطالعه پزشکان هلندی در آمستردام 40 بیمار با این بیماری به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول تحت درمان با بوتوکس قرار گرفتند و گروه دوم هم با پلاسبو (ماده ای که فاقد هیچ ارزش دارویی است) تحت درمان قرارگرفتند.

پس از 12 هفته درمان 14 نفر از 20 نفر افرادی که تحت درمان با بوتوکس قرارگرفته بودند، درجاتی از بهبود را نشان دادند اما در گروه مقابل فقط 6 نفر از 19 نفر احساس بهبود داشتند، فردی که در آغاز تحت درمان با پلاسبو بود اما بعد تحت درمان با بوتوکس قرارگرفت پس از درمان 6 هفته ای با بوتوکس احساس بهبود نسبی داشت.