آرشیو شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۸
اخبار کشور
۱۴

شینهوا: ایران طرح تحریم سوریه را با شکست مواجه کرده است

یک خبرگزاری چینی با اشاره به تلاش غرب و اتحادیه عرب برای تحریم سوریه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با گسترش روابط تجاری با دمشق این تلاش ها را ناکام گذاشته است.

شینهوا در این باره افزود: دو کشور به تازگی چندین توافقنامه همکاری اقتصادی به منظور کمک به سوریه برای تحمل فشارهای جدید امضا کرده اند. سوریه که از نه ماه پیش تاکنون با ناآرامی های مردمی دست به گریبان است توطئه خارجی و افراد مسلح را برای این ناآرامی ها مقصر می داند. این بحران، آمریکا، اتحادیه اروپا و حتی برخی کشورهای عربی را بر آن داشت تا تحریم هایی را علیه نظام انرژی و بانکی سوریه با ادعای اقدامات سرکوبگرانه علیه معترضان اعمال کنند.

سوریه روز چهارشنبه در تلاشی برای کاهش تاثیرات تحریم های اقتصادی تصمیم گرفت عوارض گمرکی کالاهای صادراتی سوریه را به ایران شصت درصد کاهش دهد. این تصمیم در پایان نشست دو روزه کمیته همکاری اقتصادی سوریه و ایران اتخاذ شد.

محمد نصال الشعار وزیر اقتصاد سوریه در حاشیه این نشست اعلام کرد: مسیر ایران همواره برای دو کشور هموار بوده است. وی افزود: دو کشور روابط اقتصادی شان را از طریق عراق توسعه می دهند. عراق نیز پیشتر اعلام کرده است از تحریم های اتحادیه عرب علیه سوریه تبعیت نمی کند. سوریه و ایران در این نشست ها چندین توافقنامه در زمینه های تجاری، گردشگری، حمل و نقل و مسکن امضا کردند.

براساس این گزارش، حمایت سیاسی و اقتصادی ایران از سوریه این کشور را قادر ساخت در برابر تحریم های آمریکا و انزوای بین المللی که در دوران جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا علیه دمشق اعمال شد سرپا بماند و انتظار می رود این دو کشور هم اکنون نیز به این روش روی آورند. مجلس شورای اسلامی ایران توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه را پس از تاخیری چهار ساله تصویب کرد. بدرالناتور یکی از کارشناسان برجسته صنایع در سوریه اعلام کرد: همه صنعتگران در سوریه از تصویب این توافقنامه خوشحال هستند.