آرشیو دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۳۰۳
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

حال شهرمان خراب است!

پوران محمدی

این روزها آلودگی هوا آنچنان چتر سیاه خود را بر آسمان غبار گرفته شهرتهران گسترده است که ساکنان آن دیگر تماشای آسمان آبی و نفس کشیدن در هوای پاک را از یاد برده اند. روزها از پس هم می آیند و می روند و حال هوای شهرمان هر روز وخیم تر می شود و در این میان خبرهای خوشی از روزهای آینده به گوش نمی رسد، نه از بارندگی ها خبری است و نه از وزش باد تا شاید از شدت آلاینده ها کاسته شود.

حالادیگر افزایش آلاینده ها آنقدر وضعیت هوای تهران را بحرانی کرده است که مسوولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به صراحت از شهروندان می خواهند، اگر کار واجبی ندارند در خانه بمانند و از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

آن طور که کارشناسان می گویند، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده عواقب خطرناکی روی سلامت شهروندان دارد به طوری که علاوه بر تاثیر روی سیستم تنفسی و افزایش فشار خون، احتمال حملات قلبی را نیز در پی دارد. در این میان بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، سالمندان و زنان باردار از جمله گروه هایی هستند که باید بیش از سایرین این توصیه ها را جدی بگیرند؛ اما علاوه بر توصیه به خودداری از ترددهای غیرضروری در هوای آلوده شهر بهتر است چند نکته مهم دیگر را هم رعایت کنید.

اگر اهل ورزش صبحگاهی در پارک ها و بوستان های شهری هستید توصیه می کنیم فعلادر این روزها این کار را تعطیل کنید. ذرات معلق و سایر آلاینده ها از طریق پوست نیز اثر مخرب شان را می گذارند و این درحالی است که لباس ها هم می توانند ذرات معلق موجود در هوا را جذب کنند، برای همین بهتر است در این روزهای آلوده بیشتر استحمام کرده و لباس هایتان را عوض کنید. این روزها هرچه بیشتر از مایعات و شیر استفاده کنید، سموم بیشتری از طریق ادرار دفع می شود.

این را هم بگوییم که اگر فکر می کنید با استفاده از ماسک می توانید از ورود ذرات معلق و آلاینده ها به داخل سیستم تنفسی تان جلوگیری کنید، سخت در اشتباهید؛ چراکه کارشناسان می گویند ذرات معلق براحتی از این ماسک ها عبور می کنند و به همین دلیل اثر گذاری لازم را ندارند.

بنابراین اگر مجبور به تردد در مناطق آلوده شهر هستید، بهتر است با استفاده از یک دستمال تمیز نمدار مانع ورود ذرات معلق هوا به ریه هایتان شوید.