آرشیو چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰، شماره ۴۹۷۴
بورس
۸

دولت تنها فروشنده برق در بورس انرژی نخواهد بود

عضو شورای عالی بورس اعلام کرد: با شکل گیری کامل بورس انرژی با محوریت برق،دولت تنها فروشنده برق نیست و بخش خصوصی توانمند از جمله بازیگران این بورس خواهد بود.

محمد رضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس و رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران درخصوص راه اندازی بورس انرژی و نقش بخش خصوصی در این بورس گفت: آنچه مسلم است پس از راه اندازی بورس انرژی که قرار است با محوریت بورس برق آغاز به کار کند،دولت تنها فروشنده برق نخواهد بود و بخش خصوصی توانمند از جمله بازیگران این بورس خواهد بود.وی افزود: هرچند تاکنون دولت به عنوان تنها تولید کننده برق بوده است اما در طول سالیان اخیر شرکت های متعدد بخش خصوصی باهدف فروش برق نسبت به تولید آن اقدام کرده اند که از جمله آن می توان به شرکت های گروه تانیر اشاره کرد که توانسته این برق را به جهت فروش وتامین نیاز برق کشور تولید کند.

به گفته وی درحال حاضر نیروگاه های بخش خصوصی در حال فعالیت هستند که مطمئنا به عنوان عرضه کننده وارد بورس برق خواهند شد و همین امر نقطه قوت کار خواهد بود، همچنین چند نیروگاه که در اختیار دولت بوده به بخش خصوصی واگذار شده است که از این میان می توان به نیروگاه بینالود و قم اشاره کرد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به واگذاری های صورت گرفته پیرامون اصل 44 قانون اساسی گفت: باتوجه به نیروگاه های واگذار شده پیرو اصل 44، این نکته نیز قابل توجه خواهد بود که متولیان این نیروگاه ها هم از جمله خریداران برق خواهند بود.

وی در زمینه مزایای راه اندازی بورس برق تصریح کرد: شفافیت، پوشش ریسک، کشف قیمت، کاهش هزینه های مبادله، ضرورت پیوستن به بازارهای جهانی برق و افزایش رقابت و از همه مهم تر نقش آفرینی بخش خصوصی از جمله مزایای راه اندازی بورس برق خواهد بود.