آرشیو پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۶
اخبار کشور
۱۴

صدور حکم دستگیری 120عضو گروهک منافقین از سوی نوری مالکی

نوری مالکی بر تصمیم قطعی دولتش برای اخراج گروهک تروریستی منافقین و صدور حکم دستگیری120عضو این گروهک تاکید کرد.

نخست وزیر عراق شب سه شنبه در یک گفت وگوی تلویزیونی گروهک منافقین را یک گروهک «تروریستی» توصیف کرد که به انجام اقدامات تروریستی در ایران و عراق می پردازند.

وی با تاکید بر تصمیم کشورش برای اخراج این گروهک و پایان دادن به این مسئله، به صدور 120حکم دستگیری اعضای این گروهک که تعدادی از آنها هنوز در پادگان اشرف مستقر هستند، اشاره کرد.

به گزارش اشرف نیوز، مالکی ادامه داد: قانون اساسی عراق هرگز اجازه نمی دهد که این گروهک تروریستی از خاک کشورش کشورهای همجوار را هدف قرار دهد؛ از این رو دولت عراق فشارهایی را برای پایان دادن به حضور این گروهک وارد می کند.

وی تصریح کرد: عراق خواهان حفظ روابط با همسایگانش است. این کشور می کوشد تا به بحران هایی که صدام در روابط عراق با همسایگانش از جمله ایران و ترکیه ایجاد کرده، پایان دهد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: عراق خواهان پایان دادن به حضور این گروهک تا اواسط ژانویه بود، اما دخالت ها و میانجیگری ها مانع از انجام آن شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل طی تماس با مسئولان سایر کشورها از عراق خواست تا در این باره کمی صبر به خرج داده و تا برج چهارم سال جاری میلادی به آنها فرصت دهد تا بعد از آن آنها پادگان اشرف را کاملا تخلیه کنند.

در همین حال دبیرکل شورای تصمیم گیری سیاسی شهر نجف با تاکید بر مواضع همیشگی مجلس اعلای اسلامی عراق مبنی بر اخراج گروهک تروریستی منافقین از عراق گفت: موضع ما در قبال این گروهک از گذشته های دور مشخص و روشن بوده است و بر محاکمه و اخراج آنان از عراق تاکید داشته ایم.

مصطفی الطریحی درباره مهلت مجدد دولت عراق برای ترک پادگان تروریستی اشرف گفت: مهلت اخیر دولت با گذشته تفاوت زیادی دارد و به نظر می رسد یک نقطه تحول به شمار آید. از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست که فشارهای خارجی زیادی برای ابقای گروهک منافقین به منظور تهدید همسایگان عراق بر دولت وارد می شود، آن هم زمانی که عراق تصمیم گرفته است حقوق همسایگان خود را محترم بشمارد و همان گونه که از آنها می خواهد تا او را در فرآیند جدید سیاسی یاری کنند، آنان نیز انتظار دارند تا عراق صادقانه در برابر تهدید همسایگان بایستد.