آرشیو پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۹
اخبار کشور
۲

اشتون: به محض اعلام آمادگی ایران مذاکرات را از سر می گیریم

اشتون گفت به محض آنکه جدیت ایران را در مذاکرات مشاهده کند، آماده از سرگیری مذاکرات با تهران خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: کاترین اشتون در آغاز دیدار سه روزه اش از اسرائیل (اراضی اشغالی) به خبرنگاران گفت: اعضای اتحادیه اروپا در ارسال این پیام روشن به دولت ایران که ما می خواهیم به میز مذاکرات برگردد و از آنها دعوت می کنیم به مسایلی که یک سال قبل در استانبول روی میز گذاشته شد، بپردازد و ایده هایی را که مطرح کردیم را بررسی کند؛ در کنار یکدیگر ایستاده اند.

اشتون که پس از تصویب تحریم هایی علیه نفت و بانک مرکزی ایران به سرزمین های اشغالی سفر کرد، مدعی شد که هدف از تحریم ها آغاز مذاکراتی جدید میان ایران و قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای تهران است.

اشتون در کنفرانس خبری مشترک با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی گفت: هدف ما صلح آمیز و تلاش برای یافتن راهی است که در آن ایران گزینه ای را انتخاب کند که به امنیت کل منطقه کمک می کند. ما به کارکردن با متحدین سیاسی مان برای رسیدن به این (هدف) ادامه خواهیم داد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: این هدف اصلی من است و من این پیام را هر جایی که بردم برای دولت ایران می فرستم. من آماده ام آن مذاکرات را به محض آنکه آنها آماده باشند و نشان دهند که جدی هستند، از سر بگیرم.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم از تحریم های اروپا علیه ایران ابراز خرسندی کرد و آن را «گامی در مسیر صحیح» خواند.

اگرچه انتظار می رود موضوع اصلی مذاکرات اشتون با مقامات صهیونیستی مساله ایران باشد، اما اشتون هدف اصلی سفرش را احیای دور دیگری از مذاکرات به بن بست کشیده شده میان اسرائیل و فلسطین معرفی کرد.