آرشیو شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۷۱
اخبار خارجی
۱۶

انتقاد شدیدنخست وزیر مجارستان از اروپا همزمان با تظاهرات مخالفان در بوداپست

همزمان با برگزاری تظاهرات گسترده در خیابان های بوداپست، نخست وزیر مجارستان سیاست های اتحادیه اروپا را به باد انتقاد گرفت.

روز پنجشنبه، یکصد و شصت و چهارمین سال استقلال مجارستان از اتریش و روز ملی این کشور بود که با برپایی یک تظاهرات میلیونی در بوداپست و سخنرانی نخست وزیر این کشور به پایان رسید.

در حالی که صدها هزار نفر از مردم مجارستان به طرفداری از دولت حاکم مقابل ساختمان پارلمان به سخنان «ویکتور اوربان» گوش می کردند، صدها هزار نفر دیگر اما، علیه دولت و در محکومیت اوضاع اقتصادی حاکم بر کشورشان به خیابان ها ریختند. جدای از این تجمعات، سخنان تند «اوربان» در محکومیت سیاست های اتحادیه اروپا بود که با استقبال گسترده طرفداران رو به رو شد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اوربان در سخنرانی روز پنجشنبه خود حملات بسیار تندی را متوجه اتحادیه اروپا کرد. نخست وزیر مجارستان نحوه برخورد این اتحادیه با کشورهای عضو را همچون استعمارگران خواند و گفت این رفتار باید هرچه سریعتر اصلاح شود.

اتحادیه اروپا مدتی است علیه تغییر برخی قوانین در مجارستان که از سوی حزب حاکم اعمال شده موضع می گیرد. این اتحادیه مدعی است، دولت مجارستان با اعمال این قوانین برخی اصول دموکراتیک مثل آزادی بیان را محدود کرده است. از قضا مخالفان «اروبان» با حمل پرچم های اتحادیه اروپا علیه وی تظاهرات کردند. معترضان علاوه بر محکوم کردن محدودیت های اعمال شده روی دولت، نسبت به اوضاع وخیم اقتصادی حاکم بر کشورشان نیز شعار دادند.

یادآور می شود «اوربان» در انتخابات سال 2010 به پیروزی رسید.