آرشیو شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۷۱
اخبار اقتصادی
۴

احداث پالایشگاه گازی کیش توسط شرکت های ایرانی

موافقت نامه احداث فاز نخست پالایشگاه میدان گازی کیش میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و 3 شرکت ایرانی به امضا رسید.

موافقت نامه احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال از سوی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان کارفرما به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت های ناردیس، فراب و ناموران امضا شد.

این موافقت نامه با مدیریت و راهبری شرکت متن و به صورت FINANCE SERVICE CONTTRACT با هدف احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال منعقد شده است و ارائه خدمات مهندسی به همراه تامین مالی طرح بر عهده پیمانکاران این طرح است.

براساس این گزارش: سقف هزینه تخمینی این قرارداد بالغ بر یک هزار و 700 میلیون دلار است و مقرر شده این پروژه در مدت 42 ماه اجرایی شود که با توجه به درآمد سالانه 3 هزار و 600 میلیون دلاری از محل تولیدات حاصل از این طرح، پیش بینی می شود بازگشت سرمایه در مدت زمان کمتر از یک سال صورت گیرد. به گزارش شانا، ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه متن در حاشیه امضای این موافقت نامه با اشاره به اهمیت توسعه میدان گازی کیش گفت: اگرچه طراحی های اولیه برپایه ذخایر این میدان برای توسعه در قالب 3 فاز برنامه ریزی شده است اما براساس آخرین مطالعات امکان اجرای 6 فاز توسعه در میدان گازی کیش وجود دارد.

وی تصریح کرد: سقف زمانی موافقت نامه توسعه این میدان 6 ماه است و امیدواریم پس از این دوره 6 ماهه قرارداد نهایی توسعه این میدان منعقد شود.سعدونی گفت: براساس برنامه ریزی ها در فاز نخست توسعه این میدان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به همراه 10 هزار بشکه مایعات گازی امکان پذیر است.

سعدونی یادآور شد: هدف نهایی این طرح استحصال گاز شیرین و انتقال گاز به خط لوله سراسری هفتم گاز است.

ذخیره میدان گازی کیش حدود 50 تریلیون فوت مکعب برآورد می شود که در اعماق 4 هزار و 400 متری در زیر جزیره کیش قرار دارد؛ ارزش ذخایر گازی جزیره کیش براساس برخی شاخص های قیمت گاز، حدود 300 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

با توجه به مطالعات اولیه احتمال داده می شود، روزانه تا 5 میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی کیش تولید شود.