آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۱۴۹۲
محیط زیست
۱۳

راهکارهای ساده برای کاهش مرگ ومیر ماهی های قرمز

1- افرادی که از آگاهی لازم و لوازم مناسب جهت نگهداری ماهی قرمز برخوردار نیستند از این کار صرف نظر کنند یا بر آگاهی خود درباره اصول اولیه نگهداری از این موجود زیبا بیفزایند.

2- در صورت امکان ماهی قرمز را از فروشگاه های آبزی فروشی خریداری کنید و از خریدن آن از دستفروش ها، سوپرمارکت ها و گل فروشی ها خودداری کنید.

3- از دست کاری و بازی با ماهی ها توسط کودکان جلوگیری کنید و به هنگام تعویض آب ظرف ماهی از گرفتن آنها با دست و وارد آمدن ضربه به آنها در هنگام خارج یا وارد کردن به ظرف خودداری کنید.

4- از نگهداری ماهی در اماکن خیلی گرم مثل کنار بخاری و شومینه یا داخل آشپزخانه یا خیلی سرد (مثل یخچال) خودداری کنید. همچنین از ریختن آب خیلی گرم یا خیلی سرد و قطعات یخ در ظرف ماهی خودداری کنید.

5- ظرف ماهی را در محلی قرار دهید که هوای پاک و اکسیژن کافی داشته باشد.

6 - از دادن غذاهای مختلف مثل نان و بیسکویت و برنج و شیرینی و پفک و غیره به ماهی قرمز خودداری کنید و ترجیحا از غذاهای آماده مخصوص ماهی قرمز، روزانه حداقل دو وعده صبح و شب به میزان مناسب استفاده کنید. غذاها باید به مقداری ریخته شوند که در حدود پنج دقیقه خورده شوند و اضافه آن در ظرف نماند چون باعث مسمومیت ماهی می شود.

7- آبی که ماهی در آن نگهداری می شود نباید کدر شود و رنگ یا بوی غیرطبیعی پیدا کند. یک روز در میان آب ظرف ماهی را تعویض کنید. چند ساعت قبل از تعویض، آب مورد استفاده را در ظرفی جداگانه بریزید و بگذارید بماند تا گاز کلر آن خارج شود. اگر می بینید که بیشتر ماهی ها در سطح آب شنا می کنند و حباب هایی را در سطح آب ایجاد می کنند، باید آب ماهی را با سرعت و دقت تعویض کنید.

8- از تغذیه بیش از حد ماهی خودداری کنید. همچنین از تجمع مانده مواد غذایی در کف ظرف و تجمع مواد دفعی ماهی در ظرف جلوگیری کنید.

9- از هرگونه تغییر ناگهانی دمای آب، نور و اکسیژن خودداری کنید و از صدای زیاد و سایر عوامل استرس زا مثل تکان های شدید ظرف ماهی، تلنگر و ضربه به ظرف ماهی و تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.