آرشیو دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۲
سلامت
۱۶

فقر آهن، نتیجه رژیم های غذایی کم گوشت

یک متخصص طب ورزش و بازتوانی قلبی بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه گفت: رژیم های غذایی که حاوی مقادیر کافی گوشت و جایگزین های گوشتی نباشد در بروز فقر آهن موثر است.

دکتر بهزاد حیدرپور در گفت وگو با ایسنا افزود: آهن یکی از املاح معدنی حیاتی است که در تمام سلول های بدن وجود دارد و گوشت یکی از منابع اصلی آن است. این عنصر مهم به عنوان یک ترکیب اصلی در هموگلوبین خون به حمل و جابه جایی اکسیژن از ریه ها به سایر بافت های بدن کمک می کند.

وی گفت: آهن در بدن به عنوان یک عنصر حیاتی در فعل و انفعالات شیمیایی بدن هم دخالت دارد. افرادی که در خون آنها به اندازه کافی آهن وجود ندارد، ممکن است دارای گلبول های قرمز خونی کمتر یا کوچک تر از حد طبیعی باشند و این حالت کم خونی ناشی از فقر آهن نامیده می شود.

این متخصص طب ورزش خاطرنشان کرد: احتمال فقر آهن در نوزادان، کودکان خردسال و زنان باردار بیشتر است و نیز کسانی که خون زیادی از دست می دهند بیشتر در معرض فقر آهن قرار دارند. همچنین گیاهخواری و استفاده از داروهای خاص برای کنترل زخم یا رفلکس اسید معده هم در بروز فقر آهن موثر است.

دکتر حیدرپور اظهار کرد: کم خونی فقر آهن باید به صورت صحیح درمان شده تا از برگشت این اختلال جلوگیری شود. به این منظور این درمان باید 4 تا 6 ماه ادامه یافته و تا تکمیل شدن ذخایر آهن تکرار شود.