درباره نویسند گی بهرام بیضایی و نمایشنامه «تاراج نامه»
پیش پایت برمی خیزیم
1- بیضایی پیش از آنکه کارگردان و فیلمساز باشد، نویسنده است و این جنبه یی از کار اوست که تاکنون درست وحسابی نقد نشده و پیرامون آن بحث نشده است. تاکید بر نویسند گی بیضایی به معنای آن نیست که تئاتری بودن یا سینماگر بودن او از اهمیت کمتری برخوردار است، مساله دقیقا در تاکید بر «پیش»تر بودن وجه نویسند گی اوست. به بیان دیگر آنچه تالیف بیضایی را تمام می کند و در آینده «اثر» او به حساب می آید، متن نمایشنامه های اوست. چنانچه درباره«مرگ یزدگرد» می توان این حکم را پیش گذاشت که نه نسخه سینمایی و نه اجرای تئاتری آن هیچ کدام به اندازه «متن» اهمیت ندارند و تمامیت کار یا وجه تالیفی اثر بیضایی، بی کم وکاست، در متن به انجام رسیده است. تاکید بیضایی بر انتشار متن نمایشنامه ها و فیلمنامه هایش، مستقل (یا ناامید) از اجرا یا ساخته شدن متن ها، نشانه دیگری است از اهمیت غایی نوشته های او.
شما میتوانید به یکی از روشهای زیر مشترک شوید:
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامهها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارتهای بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارتهای اعتباری بینالمللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکانپذیر است.
- دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت میگیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمیکند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.