آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۴
رسانه: رادیو و تلویزیون
۹
یاداشت

مستند، ضرورت زندگی امروز

مهدی خلجی

فیلم مستند، کاوش و کنکاش در جهان هستی، تاریخ و زندگی بشر است.

موضوعات مستند همواره با تدابیر برنامه سازان و با جستجوهای مبتنی بر واقعیت عینی، اندیشه، علم و فرضیه های دانشمندان آغاز می شود و مستندساز با بهره گیری از دانش خود و ابزار و تکنیک هایی که در اختیار دارد به دنبال انعکاس واقعیت تامل برانگیز در بهترین قاب های تصویر است.

مستند نیاز جامعه است، چرا که استناد به واقعیت دارد و با ذات حقیقت جوی انسان هماهنگ است. به وسیله همین گونه از هنر، بسیاری از واقعیات و کشفیات به صورت عینی ثبت و ضبط می شود. حتی تولد سینما نیز با گونه مستند صورت گرفت.

شبکه مستند سیما همواره تلاش کرده تا سطح دانش و ذوق هنری مردم را ارتقا دهد. اما این امر بدون حمایت مسوولان امکان پذیر نیست.

دیدن برنامه های مستند موجب تغییر و تحول در سطح آگاهی، سواد و حتی باورهای مردم می شود و از آنجا​ که دانش اجتماعی و علمی جدید بر پایه مشاهدات استوار است برنامه های مستند​ نبوغ و خلاقیت را تقویت می کند.

مستندهای سفرنامه ای که نقاط مختلف جهان و آداب و رسوم زندگی اقوام مختلف را به نمایش می گذارد از نیازهای بشر امروز است چرا که موجب شناخت ویژگی ها و استعدادهای انسان می شود. همچنین این گونه آثار منجر به افزایش و بهبود تعاملات بشری می شود.

همه این امتیازات دلایلی است تا از مسوولان رسانه ملی تقاضا کنیم تا برای ساخت و پخش برنامه های مستند اهمیت بیشتری قائل شوند و با حمایت از مستندسازان داخلی اندیشه های بکر هنرمندان جوان ایران را تبدیل به آثاری منحصر به فرد و قابل رقابت با مستندهای خارجی کنند.

* مدیر تامین برنامه شبکه مستند سیما