آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۵
جهان
۶

شورای امنیت فردا نشست فوق العاده ای را درباره وضعیت سوریه برگزار می کند

مخالفت مسکو و پکن با دخالت نظامی در سوریه

با تشدید فشارهای دیپلماتیک علیه سوریه و اخراج سفرای این کشور از اروپا که در آخرین مرحله ژاپن و ترکیه نیز به آن پیوستند، فضایی به وجود آمد که برخی کشورها ازجمله آمریکا و فرانسه یک بار دیگر مساله احتمال دخالت نظامی درسوریه را مطرح کنند، اما این امید آنها با مخالفت جدی مسکو و پکن به یاس تبدیل شده است.

رویترز با اشاره به همین مساله اعتراف کرد که حتی حادثه شهر الحوله هم نتوانست اتحاد بین متحدان سوریه را بر هم بزند و روسیه و چین را با غرب همراه کند.رویترز به اقدام حداقل 7 کشور در اخراج سفرای سوریه از خاکشان اشاره کرد، اما نوشت بعید است این حرکات بتواند موفقیتی کسب کند چرا که آنها «تنها حرکت هایی نمادین است.»

روز گذشته بعد از مخالفت روسیه با دخالت نظامی در سوریه، دولت چین نیز اعلام کرد پکن کاملابا دخالت نظامی و تغییر نظام سوریه مخالف است.لیو ویمین سخنگوی وزارت خارجه چین در این زمینه گفت: چین با دخالت نظامی کاملامخالف است و از تغییر نظام در سوریه حمایت نمی کند. مسیر اساسی حل بحران هنوز باز است و همه باید از تلاش های میانجیگرانه کوفی عنان حمایت کنند.

کوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب روز دوشنبه به دمشق رفت تا در دیدار با بشار اسد و سایر مقامات این کشور اوضاع سوریه را پس از فاجعه الحوله بررسی کند.

اسد در دیدار با عنان با اشاره به افزایش اقدامات تروریستی گروه های مسلح در سوریه عنوان کرد که موفقیت طرح عنان به توقف این اقدامات و روند حمایت مالی و تسلیحاتی برخی کشورهای منطقه از این گروه ها، بستگی دارد.به گزارش ایسنا، اسد افزود: کشورهایی که از گروه های تروریستی مسلح در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند باید به طرح کوفی عنان پایبند باشند.

عنان هم گفت: از او (بشار اسد) خواستم که همین حالا، نه فردا، گام مهمی بردارد تا فرصت و امکان اجرای طرح صلح فراهم شود.فرستاده سازمان ملل روزگذشته به اردن سفر کرد و قرار است روز شنبه با سفر به قاهره در اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بررسی بحران سوریه شرکت کند.

از سوی دیگر، دیپلمات های سازمان ملل نیز اعلام کردند شورای امنیت روز جمعه (فردا) نشست فوق العاده ای را در خصوص وضعیت سوریه برگزار می کند.