آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۵
اقتصادی
۴

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد مذاکرات تجارت ترجیحی طی 3 روز مذاکراتی که قرار است در آنکارا دنبال شود، به نتیجه برسد

آغاز مذاکرات استراتژیک اقتصادی ایران و ترکیه

مذاکرات نهایی سازی انعقاد قرارداد ترجیحات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دیروز (چهارشنبه) در آنکارا آغاز شد.

به گزارش ایرنا، حمید صافدل رئیس سازمان توسعه تجارت که در راس هیاتی 5 نفره به آنکارا سفر کرده است،در سخنانی در مراسم افتتاح این نشست، گفت: در 3 ماه گذشته این چهارمین دیدار هیات های تجاری 2 کشور است که این موضوع نشان می دهد دوطرف عزم راسخی برای نهایی کردن مذاکرات قرارداد تجارت ترجیحی دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد مذاکرات تجارت ترجیحی طی 3 روز مذاکراتی که قرار است در آنکارا دنبال شود، به نتیجه برسد.

جمال الدین داملاجی، مستشار تجارت خارجی ترکیه نیز فرآیند گفتمان اخیر در مناسبات تجاری و اقتصادی 2 کشور را بسیار امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: سفر اخیر جودت یلماز، نماینده نخست وزیر ترکیه در پیگیری روابط اقتصادی و تجاری با ایران و وزیر توسعه این کشور به تهران و دیدارهای فشرده وی با مقامات بلندپایه ایرانی و در راس آن با رئیس جمهور ایران بسیار مثبت و پربار بود و توافقات مهمی در این سفر حاصل شد و 2 طرف اراده قوی خود را برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین نشان دادند. وی افزود: آنچه که در سفر یلماز به تهران برجسته شد موضوع اجرای موافقت نامه ترجیحات تجاری 2 کشور بود که مذاکرات پیش رو نیز با هدف نهایی کردن این موافقت نامه انجام خواهد شد. موافقت نامه برپایی نظام ترجیحات تجاری بین ایران و ترکیه که بیش از یک دهه است غیرفعال مانده، در دوره اخیر با تاکید مقامات بلندپایه 2 کشور برای رسیدن به سقف تجاری 35 میلیارد دلار، جدی قلمداد شده و برای احیای این طرح مهم گفت وگوهای فیمابین آغاز شده است. در این زمینه 2 طرف فهرست کالاهای مورد نظر خود که شامل ترجیح در تجارت فی مابین خواهد شد، مبادله کرده اند.

این فهرست شامل 174 قلم کالای صنعتی است که ترکیه به ایران ارائه کرده و نیز فهرست 120 قلم کالاهای کشاورزی می شود که ایران به ترکیه ارائه کرده است. هدف این است که در یک دوره 3 ساله به طور مرحله ای و هر سال به میزان 10 درصد و درمجموع به میزان 30 درصد از تعرفه های گمرکی این کالاها در مبادلات تجاری بین 2 کشور تعدیل شود.