آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۰۹۶
ایران زمین
۱۱

بهره برداری از پل قوسی سد کارون 4 در تابستان

گروه«ایران زمین» با توجه به روند پیشرفت فیزیکی پل قوسی سد کارون 4، پیش بینی می شود تابستان امسال این طرح به بهره برداری برسد.

محمود عیدی معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با بهره برداری از این پل قوسی شاهد کاهش بار ترافیکی و افزایش ایمنی جاده بروجن- لردگان- ایذه از یک سو و تسهیل در تردد مردم شهرستان های اردل، فارسان، کیار و شهرکرد از سوی دیگر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه عملیات انتقال سازه های این پل از کارخانه ماشین سازی اراک به طور کامل به محل نصب پل انجام شده گفت: با توجه به روند پیشرفت فیزیکی این پل پیش بینی می شود تابستان شاهد بهره برداری از آن باشیم.

عیدی با اشاره به فعالیت 200 نفر از متخصصان ایرانی در روند اجرایی نصب این پل افزود: تاکنون در مجموع 75 درصد عملیات اجرایی، طراحی، ساخت و نصب پل بزرگ قوسی کارون 4 انجام شده است.دهانه اصلی این پل زیرقوسی 300 متر و طول عرشه آن 380 متر و عرض آن 8/11 متر است و دارای دو باند عبور و دو پیاده رو در طرفین است. وی ارتفاع این پل از کف دره را 250 متر و ارتفاع آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری را 72 متر اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: برای ساخت این پل، سه هزار و 750 تن سازه فلزی به کار رفته و عرشه آن تمام فلزی است. بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله از ویژگی های خاص این پل نسبت به پل کارون 3 است.