آرشیو یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۷
صفحه آخر
۲۰

امکان پرواز دوباره پرنده زخمی

پیوند پر با استفاده از شاخه های بامبو و پرهای اضافی موجب شد یک «سارگپه» آسیب دیده بتواند بار دیگر در آسمان اوج بگیرد.

به گزارش مهر، مقامات انجمن حمایت از حیوانات بریتانیا یک سارگپه آسیب دیده، ضعیف، لاغر و در حال مرگ یافتند که صدمات جدی به پرهای بال و دم آن وارد شده بود. سارگپه پرنده ای شکاری است کوچک تر از عقاب با جثه ای متوسط، سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت که در عین حال بال های پهن و دم کوتاهی دارد.

به اعتقاد کریس کاردنر، دامپزشک عضو این انجمن به نظر می رسد این پرنده یک دوره استرس را پشت سر گذاشته و تمام پرهای دم و بال هایش را از دست داده است. این امر موجب شد که پرهایش ضعیف شده و از بدنش جدا شود. با چنین وضعیتی سارگپه نمی توانست دیگر در آسمان اوج بگیرد و از این رو پیدا کردن غذا برایش غیرممکن می شد.

کریس با بررسی پرهای مجموعه خود نمونه هایی برای پیوند به دم و بال های این سارگپه آماده کرد تا صدمه واردشده را جبران کند. این پرنده در جریان عمل پیوند پرهای خود بیهوش شد تا پرهای آسیب دیده جدا شود و پرهای جدید با شاخه بامبو به این پرنده متصل شود.

در حال حاضر پرهای این پرنده ترکیبی از پرندگان مختلف است که ظاهری عجیب را برایش فراهم کرده، اما در هر صورت این ظاهر بر توانایی این پرنده برای پرواز و شکار تاثیرگذار نخواهد بود.