آرشیو سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۹
صفحه آخر
۲۰

از دور از نزدیک

خودروهای بدون راننده در بزرگراه های ژاپن

خودروسازان ژاپنی از هم اکنون خود را برای حضور خودروهای بدون راننده در بزرگراه های این کشور آماده می کنند.

به گزارش مهر، ژاپن نخستین کشور جهان است که به طور جدی امکان تولید انبوه خودروهای رباتیک را مورد بررسی قرار داده و گفته می شود تا کمتر از یک دهه آینده، ژاپنی ها ازخودروهای رباتیکی که راننده ندارد،استفاده خواهند کرد.

شرکت اتومبیل سازی هوندا سازنده خودروی Acura NSX یکی از شرکت هایی است که با همکاری دولت ژاپن روی تولید خودروهای رباتی کار می کند. نیسان، تویوتا، صنایع سنگین فوجی و مزدا از جمله شرکت های دیگر خودروسازی هستند که در این طرح شرکت دارند.

ژاپن در نظر دارد هر دو ماه یک بار نشستی را برای پیگیری پیشرفت این پروژه برگزار کند. یکی از موضوعاتی که در این نشست ها مورد بررسی قرار می گیرد مساله مسئولیت پذیری در تصادفاتی است که این خودروها یک طرف آن را تشکیل می دهند. چراکه اگر پای هیچ راننده انسانی در میان نباشد، پیدا کردن مقصر اصلی تصادفات کار مشکلی خواهد بود.

ماهی بخورید تا سکته نکنید

یافته های جدید محققان حاکی است که گنجاندن غذاهای دریایی در برنامه غذایی هفتگی، می تواند خطر ابتلابه سکته قلبی را تا 50 درصد کاهش دهد.

محققان انگلیسی معتقدند انواع مختلف غذاهای دریایی دارای ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی برای انسان هستند و با وجودی که مقادیر قابل توجهی کلسترول نیز دارند، اما با کمال تعجب خوردن آنها باعث افزایش چربی خون نمی شود. در کنار مزایای مختلف این مواد برای بدن، نقش غذاهای دریایی در پیشگیری از بروز سکته قلبی به دلیل وجود دو ماده اسیدی است که به واسطه خوردن ماهی جذب بدن می شود. کار این دو ماده اسیدی جلوگیری از غلیظ شدن خون و پیشگیری از لختگی خون است.

نتیجه بررسی ها نشان می دهد احتمال غلیظ و لخته شدن خون در میان گروهی که بیشتر از دیگر گروه ها ماهی می خورند، به یک سوم کاهش یافته است.