آرشیو سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۹
اقتصادی
۴

تولید کنندگان داخلی در صورت حمایت دولت، تمام نیاز کشور را تامین خواهند کرد

50 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار 2 شرکت خارجی

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفت: با وجود توانایی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، در حال حاضر 50 درصد سهم بازار داخل در اختیار دو برند کره ای است.

به گزارش جام جم، محمدرضا دیانی دیروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: به دلیل واردات گسترده لوازم خانگی به کشور، کارخانه های داخلی روبه تعطیلی است و در سه سال گذشته حدود هشت کارخانه بزرگ تعطیل شده اند.

وی با اشاره به وجود شرایط نابرابر رقابتی گفت: هر چند برای ورود لوازم خانگی به کشور 35 تا 55 درصد تعرفه تعیین شده است، اما در عمل ارزش هایی که به گمرک اظهار می شود کمتر از ارزش های واقعی است. بنابراین اگر چه لوازم خانگی به دلیل ابعاد بزرگش قاچاق نمی شود، اما کم اظهاری خودش نوعی قاچاق قانونی است.

دیانی روش دیگر ورود لوازم خانگی را ورود منفصل قطعات دانست و گفت: شرکت های واردکننده علاوه بر استفاده از رانت، کالارا به صورت باز و چند قطعه وارد کشور می کنند که با این روش به جای 55 درصد تعرفه سر جمع 15 درصد تعرفه می دهند.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور با اشاره به خالی بودن بیش از 50 درصد ظرفیت کارخانه های تولید لوازم خانگی در کشور گفت: در حال حاضر یکصد هزار نفر در 120 کارخانه تولیدکننده لوازم خانگی مشغول کارند و اگر از این صنعت حمایت شود، تولیدکنندگان می توانند تمام نیاز داخل را تامین کنند. از سوی دیگر، حبیب الله انصاری، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی نیز از موافقت سازمان حمایت با متوسط افزایش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی خبر داد.

وی در گفت وگو با فارس اظهار کرد: طبق توافق تولیدکنندگان لوازم خانگی و سازمان حمایت، قیمت برخی محصولات لوازم خانگی از جمله یخچال، بخاری، چرخ خیاطی، اجاق گاز، کولر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سماور به طور متوسط 10 درصد افزایش یافته است.