آرشیو سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۶۸۰
بورس کالا
۱۴
بازار پتروشیمی

نرخ های غیرواقعی؛ نتیجه نوسان قیمت دلار

بازار پتروشیمی؛ اسیر نرخ های کاذب

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی روز گذشته باز هم با نوسان قیمت ها همراه بود و محصولات پتروشیمی با تنوع قیمتی از سوی فروشندگان روبه رو شد، به طوری که کالاهای یکسان از سوی فروشندگان نرخ های یکسانی نداشتند و همین موضوع نیز در دو روز اخیر سبب شده تا احتیاط خریداران افزایش یابد و نرخ ها غیرواقعی باشد. به عقیده معامله گران افزایش بیش از حد قیمت ها سبب شده تا میزان خریدهای کارخانه داران به شدت کاهش یابد.

در همین حال به گفته آگاهان بازار کاهش میزان خریدها سبب شده بازار با کمبود برخی از محصولات و درنتیجه رشد قیمت های آنها در بازار روبه رو باشد. محصولات بادی از آن دست کالاها هستند که در روزهای اخیر با افزایش قیمت روبه رو بوده اند. عدم تولید این محصولات در مجتمع های پتروشیمی یکی از دلایل رشد قیمت آنها عنوان شده است. البته در دو روز اخیر اندکی نرخ BL3 با توجه به شروع تولید این کالادر مجتمع پتروشیمی جم با افت همراه شد.

برخی از آگاهان بازار معتقدند؛ برخی از مجتمع های پتروشیمی به دلیل محدودیت های موجود، کاتالیست ندارند و همین موضوع نیز سبب شده تا تولید برخی از محصولات همچون بادی ها با مشکلات همراه باشد. به گفته این گروه واردات کاتالیست ها با مشکلات زیادی انجام می شود و به همین خاطر تولید این کالاها متوقف شده و دوباره با تاخیر زمانی آغاز می شود. با این حال برخی از معامله گران می گویند: تولید پایپ در پتروشیمی جم متوقف و تولید BL3 آغاز شده است. گفته می شود تولید پایپ به درخواست وزارت نیرو انجام شده و به همین دلیل خط تولید bl3 متوقف شده بود و در حال حاضر دوباره در حال تولید است.

همچنین برخی از معامله گران می گویند: در حال حاضر مقدار زیادی BL3 در انبارهای مجتمع پتروشیمی جم وجود دارد و خریداران حاضر نیستند، محصولات خود را تحویل بگیرند.