آرشیو سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۶۹۱
بورس - شرکت ها
۱۷

درددل های اینترنتی

تحولات «شخارک» از نگاه سهامداران

دکتر محسن نظری

انتشار گزارش سه ماهه پتروشیمی خارک جنجالی در بازار سرمایه به وجود آورد. به نحوی که حتی برخی از فعالان بازار علت برگشت روند بازار را اطلاعیه عملکرد 3 ماهه پتروشیمی خارک عنوان کردند. هرچند در این اطلاعیه باوجود کاهش در میزان تولید سه ماهه، شخارک با رشد سود و مبلغ فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

به این ترتیب پوشش سه ماهه «شخارک» مناسب به نظر می رسد. اما کاربران سایت «بورسی» درباره پتروشیمی خارک نظر خوبی ارائه کرده اند. یکی از کاربران این سایت درباره شخارک چنین بیان کرده که دوستان دقت لازم را ندارند، محصولات خارک یازاگرس به صورت مایع هستند و در واقع حمل آنها به وسیله کشتی هایی مثل نفت کش صورت می گیرد، پس در این شرایط این شرکت های پتروشیمی بیشتر ضرر می کنند، ولی برخی مثل پردیس که محصولاتشان در نایلون های 40کیلویی حمل می شوند نیاز به کشتی خاصی ندارند و در هر جایی می توان فروخت. البته باز هم مشکل دریافت پول دارند و در کل ریسک کار آنها بالاست. اما کاربر دیگری نظر جالبی درباره کل بازار دارد: گزارش سه ماهه این شرکت همه گروه را تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط باید احتیاط بیشتری کرد و به این بازار اعتمادی نیست.

یکی دو روز شاخص را به زور مثبت می کنند 100 واحد می آید بالابعدش یک روزه 135 واحد افت می کند، در واقع ما در روند نزولی هستیم که ممکن است چند روزی بازار مثبت شود، اما برآیند بازدهی منفی خواهد بود. اما کاربر دیگری هم نظر کاملامتفاوتی دارد: همین تورم 40 درصدی موتور محرک سودسازی برای شرکت هاست. من تحریم را نادیده نگرفتم. ولی بحثم چیز دیگری است؛ اینکه «شخارک» صف فروش شده به خاطر گزارشش نیست. آیا بقیه بازار صف خرید بوده که این صف فروشش عجیب باشه؟ به هر حال باید منتظر ماند و دید آیا واقعا علت روند منفی ایجاد شده در بازار روز یکشنبه واقعا گزارش پتروشیمی خارک بوده یا علل دیگری داشته است.