آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۷۰۱
بورس - شرکت ها
۱۰

شروع متفاوت فرابورس

هدیه لطفی

گروه بورس- بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با رونق چشمگیر معاملات آغاز کرد، به طوری که در این بازار نه تنها از رکود جاری در هفته گذشته دیگر خبری نبود بلکه حجم و ارزش کل مبادلات نیز رشد قابل توجهی را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ما، ارزش کل معاملات بازار فرابورس در روز گذشته با جابه جایی بیش از 51 میلیون اوراق بهادار به 31 میلیارد تومان رسید که سرمایه گذاری خوارزمی با مبادلات بلوکی خود بیشترین نقش را در معاملات دیروز داشت.

در این روز حدود 2/39 میلیون سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری خوارزمی به ارزش 5/6 میلیارد تومان معامله شده که بخش عمده این جابه جایی به صورت بلوکی صورت گرفت.

همچنین نماد ذوب آهن اصفهان نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه هرچند با نوسان منفی بازگشایی شد، اما معاملات پررونقی را تجربه کرد و در مجموع 2/6 میلیون سهم مزبور به ارزش 812 میلیون تومان خرید و فروش شد.

افزون بر این، نیرو سرمایه و اوراق مشارکت بین المللی توسعه ساختمان نیز دیگر نمادهایی بودند که روز گذشته بازگشایی شدند.

همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی، اوراق مشارکت مسکن مهر و اجاره مپنا هر کدام به ترتیب مبادلات 10 و 7 میلیارد تومان معامله را شاهد بودند و به این ترتیب بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که روز گذشته در بازار پایه معاملات کم رونقی به چشم خورد؛ به طوری که تنها 5 نماد شاهد معاملات سهام خود بودند که گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با خرید و فروش 496 هزار سهم به ارزش 50 میلیون تومان در صدر معاملات قرار گرفت.

افزون بر این، نمادهای معاملاتی سرمایه گذاری توسعه شمال، فن آوا، بیمه آرمان و پتروشیمی ممسنی از دیگر نمادهای معامله شده در این بازار بودند.

در این بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز با افت قیمتی در محدوده یک درصد مواجه شده و به میانگین قیمت 59 هزار تومان رسیدند.

درج نماد جدید

در همین حال روز گذشته اوراق گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری عام بانک انصار در بازار ابزارهای نوین مالی درج شد. بر این اساس نماد مزبور پس از احراز کلیه شرایط و به عنوان نوزدهمین اوراق بهادار در فهرست نرخ های این بازار درج نام شد.