آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۷۰۱
بورس کالا
۱۴

خبر

معامله بیش از 526 هزار تن کالا

گروه بورس کالا- در معاملات نخستین هفته مردادماه 526 هزار و 693 تن انواع محصولات صنعتی، معدنی، کشاورزی، نفتی و پتروشیمی به ارزش بیش از 5 هزار و 244 میلیارد ریال در تالار معاملات فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در هفته جاری 373 هزار و 980 تن کالادر گروه محصولات صنعتی و معدنی به ارزش 3 هزار و 585 میلیارد ریال دادوستد شد.

بر اساس این گزارش، در این هفته 5 هزارو 581 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش حدود 37 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در گروه محصولات نفتی و پتروشیمی 147 هزار و 152 تن کالابه ارزش یک هزارو 622 میلیارد ریال خرید و فروش شد.

وزیر نفت:الزامی برای فروش نفت در بورس نداریم

موج - وزیر نفت گفت: الزام قانونی برای فروش نفت خام در بورس نیست.

رستم قاسمی همچنین اظهار کرد: فروش نفت خام بورس سازوکارهای مربوط به خود را دارد و از سال گذشته بررسی نحوه فروش آن در بورس در سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت نفت در حال انجام است.

وی افزود: شروع دوباره عرضه نفت خام در بورس به شرطی انجام می گیرد که سازوکار آن مهیا شود. به گفته این عضو کابینه دولت، اگرچه سازوکارهای فروش نفت خام از طریق بورس در بررسی ها و پیشنهادهای ارائه شده وزارت نفت به دولت و مجلس لحاظ شده است، اما حتی تایید و تصویب نهایی این سازوکار، به معنای الزام فروش درصدی از نفت توسط بورس نخواهد بود.

خبرهای غیررسمی حاکی از این است که نتایج بررسی های وزارت نفت درخصوص شروع دوباره عرضه نفت خام به سازمان بورس و اوراق بهادار ایران فرستاده شده و در این سازمان، بررسی ها برای ایجاد سازوکار مناسب و فراهم سازی بسترهای لازم در حال انجام است. پیش از این سال گذشته شاهد عرضه ناموفق نفت خام در بورس بودیم که حرف و حدیث هایی را در درخواست تاجران ایرانی برای در نظر گرفتن تخفیف نسبت به قیمت جهانی نفت و واکنش مسوولان وزارت نفت را در غیرقانونی خواندن عرضه نفت با تخفیف به دنبال داشت. عرضه نفت خام در بورس علاوه بر ایجاد فرصتی برای شراکت بخش خصوصی در تجارت نفت خام، راهکاری برای جذب بیشتر نقدینگی ها و تامین مناسب سرمایه های توسعه ای صنعت نفت خواهد بود.