آرشیو چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۹
ایران زمین
۱۵

میزان صید صیادان گلستان جوابگوی نیاز آنها نیست

سرانه صید صیادان استان گلستان 320 کیلوگرم است که این میزان ناچیز است و نمی تواند پاسخگوی نیازهای این قشر از جامعه باشد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل شیلات گلستان با اعلام این خبر گفت: 1420 صیاد در قالب 21 تعاونی صید پره در سه منطقه گمیشان، خواجه نفس و میانکاله در استان فعالیت می کنند. علی اکبر پاسندی با اشاره به میزان صید در سال گذشته افزود: میزان صید صیادان مجاز در سال گذشته 454 تن بود که این میزان نسبت به سال های قبل کاهش داشته است. وی با ابراز نگرانی از این مساله، مهم ترین دلیل کاهش میزان صید در سال گذشته را تغییرات آب و هوایی عنوان کرد و گفت: در دو سال گذشته سرما در زمستان و گرما در تابستان افزایش یافته و موجب کوچ ماهیان از سواحل استان به استان های مجاور شده است.

پاسندی صیادان غیرمجاز را از دیگر عوامل کاهش سرانه صید برشمرد و افزود: تعداد صیادانی که به صورت غیرمجاز در استان فعالیت می کنند، زیاد است و با وجود تلاش های شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان، آنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به ناکافی بودن قوانین در این زمینه گفت: جریمه صیادان غیرمجاز بسیار کم است و ناکافی بودن قوانین موجب شده آنان بعد از تحویل به مراجع قضایی و پرداخت اندک جریمه مجددا به فعالیت خود ادامه دهند. پاسندی اظهار کرد: نبود شغل مناسب از دلایل اصلی صید غیرمجاز است که با ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و احداث کارخانجات صنعتی می توان تا حدود زیادی جلوی صید غیرمجاز را گرفت.