آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۴۹
بین الملل
۲۷

اسلامگرایان ریاست کنگره ملی لیبی را در دست گرفتند

گروه بین الملل با پایان دوره انتقالی در لیبی، اسلامگرایان این کشور سکاندار قدرت شدند.

محمد المقریف، یکی از مخالفان سرشناس معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی به عنوان رئیس کنگره ملی این کشور انتخاب شد و قدرت را از شورای ملی انتقالی تحویل گرفت. المقریف از چهره های نزدیک به اسلامگرایان است.

کنگره ملی لیبی که اعضای آن با رای مردم انتخاب شده، متشکل از 200 عضو است و علاوه بر آن که وظیفه انتخاب نخست وزیر جدید و وضع قانون اساسی جدید را برعهده دارد، همچنین انتخابات پارلمانی را نیز برگزار می کند. المقریف که ریاست جبهه نجات ملی را برعهده داشت و از مخالفان معمر قذافی بوده است، در انتخابات داخلی کنگره لیبی 113 رای را به دست آورد. رقیب او علی زیدان که فردی لیبرال است، 85 رای کسب کرد. شورای انتقال ملی لیبی روز چهارشنبه در حرکتی سمبلیک به عنوان انتقال مسالمت آمیز قدرت پس از سرنگونی حکومت دیکتاتوری 40 ساله معمر قذافی در انقلاب سال گذشته مردم لیبی، قدرت را به مجلس جدید این کشور واگذار کرد. مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی طی مراسمی مدارک و نمادهایی از قدرت را به مسن ترین عضو کنگره ملی لیبی تحویل داد.

پس از آن انتخابات برای رئیس دائم انجام شد و المقریف برگزیده شد. شورای انتقالی لیبی که از اواخر سال گذشته و پس از سقوط معمر قذافی امور را در لیبی برعهده گرفته بود، با تحویل آن به کنگره رسما به کار خود پایان داد و منحل شد. بدین ترتیب، این انتقال قدرت به عنوان نخستین انتقال صلح آمیز قدرت در تاریخ لیبی ثبت خواهد شد.

اخراج مجری بی حجاب از مراسم ملی لیبی

رئیس شورای انتقالی لیبی، مجری بی حجابی که قرار بود مراسم انتقال قدرت در طرابلس را اجرا کند، اخراج کرد. مصطفی عبدالجلیل قبل از آغاز سخنرانی مراسم تحویل قدرت به شورای ملی گفت: ما به آزادی های فردی ایمان داریم و برای گسترش و تعمیق آن تلاش می کنیم، ولی ما مسلمان هستیم و به ارزش های خود پایبندیم؛ همگان باید این مسئله را بفهمند. پس از اخراج این مجری بی حجاب، یکی از اعضای شورای ملی انتقالی، اجرای این مراسم را برعهده گرفت.