آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۵۰
بین الملل
۲۷

حمله بی سابقه به پایگاه نظامی امریکا در قرقیزستان

گروه بین الملل در روزهایی که تلفات امریکایی ها و نیروهای خارجی در افغانستان به دلیل عملیات های افراد مسلح افزایش یافته، مراکز امریکایی و یکی از خطوط تدارکاتی نیروهای بیگانه در همسایگی افغانستان در آسیای مرکزی به اهداف تازه گروه های ناشناس مبدل شده است.

منابع خبری در آسیای مرکزی اعلام کردند که پایگاه امریکایی ماناس در قرقیزستان از سوی افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته است. به گفته منابع آگاه، تعدادی از سربازان امریکایی نیز مجروح شده اند اما منابع امریکایی در این باره اظهارنظری نکرده اند زمان این حمله روز چهارشنبه گذشته، هشتم آگوست (18 مرداد) بوده است اما به علت عدم اجازه فعالیت خبرنگاران در داخل و اطراف پایگاه ماناس، این خبر با تاخیری چند روزه منتشر شده است.

پایگاه نظامی امریکا در محدوده فرودگاه اصلی قرقیزستان موسوم به ماناس در 23 کیلومتری حومه شهر بیشکک واقع بوده و از مراکز اصلی پشتیبانی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان است. با استفاده از این پایگاه در طول شبانه روز از 1800 تا 2500 نظامی ناتو به افغانستان و بالعکس منتقل می شوند. این پایگاه با 1200 پرسنل نظامی دائم، ماهانه به حمل و نقل حدود 50 هزار نظامی امریکایی مشغول است. کمیته امنیت ملی قرقیزستان نیز در واکنش به این خبر اعلام کرده است هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد. مقامات ارشد نظامی مستقر در بیشکک نیز تاکنون از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده اند. پایگاه نظامی امریکا در قرقیزستان که از سال 2001 میلادی در پی تجاوز نیروهای ناتو به افغانستان ایجاد شد، بنا بر توافقنامه امضا شده بین بیشکک و واشنگتن باید در پایان 2014 به فعالیت خود پایان دهد. «الماسبیک آتمبایف» رئیس جمهوری قرقیزستان بارها اعلام کرده که در توافقنامه دوجانبه این کشور دیگر حاضر نیست زمان حضور این پایگاه را تمدید کند.