آرشیو سه‌شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۷۳
اقتصاد
۴

پرسه در بازار

کاهش 30درصدی معامله بازار خودرو در تابستان امسال را فعالان بازار خودرو نقل می کنند و معتقدند کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروساز، افزایش قیمت خودروهای داخلی و بی ثباتی در قیمت ها از جمله دلایل کاهش فروش خودرو در بازار طی تابستان امسال است.

دوغ گران تر از شیر در بازار در حالی فروخته می شود که دولتمردان بیشتر توجه خود را معطوف موضوع شیر کرده اند. بازرسی ها پس از هدفمند کردن یارانه ها نشان داد سرانه مصرف شیر بعد از اجرای هدفمندی تا 20 درصد کاهش یافته و به 70 تا 80 کیلوگرم رسیده است که این میزان در کشورهای توسعه یافته 350 تا 500 کیلوگرم است.

کاهش قیمت گوشت با برنامه وارداتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارد و با ممانعت از خروج دام از کشور قرار است طی روزهای آینده روی دهد. علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در این باره گفت: در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی نیز مناسب است و طی یک ماه گذشته بدون تغییر و نوسان در بازار عرضه می شود. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تحویل به مغازه 16 هزار و 500 تومان است که کیلویی 18 هزار تومان به مشتری به فروش می رسد.

کاهش42 درصدی صادرات پسته، چهار درصدی کشمش و 22 درصد خرما در سه ماهه نخست سال جاری را حسین شمس فرد رییس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار اعلام کرد و گفت: صادر کنندگان خشکبار به دلیل سختی کار و مسائل و موضوعات مختلف از فعالیت دست می کشند. یکی از دلایل کاهش صادرات، کم بودن محصول نیز محسوب می شود، چون هر ساله تا آمدن محصول جدید، محصول سال قبل به فروش می رسید یا صادر می شد، ولی امسال محصول سال گذشته به اتمام رسیده، بنابراین موجودی برای صادرات نداریم.