آرشیو سه‌شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۴
اقتصادی
۴

ماندگاری سپرده ها در سیستم بانکی کاهش یافت

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به کاهش یک ماهه ماندگاری سپرده ها در سیستم بانکی گفت: ریشه تورم فعلی اثرات اصلاح قیمت حامل های انرژی و نوسانات بازار ارز بوده است. ابوالفضل اکرمی در گفت وگو با فارس اظهار کرد: ماندگاری سپرده از 9/30 به 9/29 ماه کاهش یافته که افزایش نرخ تورم در چند ماه اخیر در کاهش آن تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: البته رقم 9/29 ماه برای ماندگاری سپرده ها رقم خوبی است و نسبت به زمانی که نرخ سود سپرده ها تغییر نکرده بود، بسیار بهتر است، حتی در برخی سال ها میزان ماندگاری سپرده ها تا 7/19 ماه هم رسیده بود. وی با بیان این که ماندگاری زیاد سپرده ها در سیستم بانکی چندان مناسب نیست، گفت: با توجه به این که امکان دارد در دوره های بعدی با کاهش نرخ تورم، نرخ سود سپرده کاهش یابد که در این صورت تعهدات بانک ها به سپرده های قبلی باقی می ماند، به همین دلیل افزایش بیش از پیش ماندگاری سپرده ها چندان مطلوب نیست.

وی در پاسخ به این سوال که در سال های گذشته ریشه اصلی تورم، رشد نقدینگی بوده با توجه به شرایط اقتصادی آیا در یک سال گذشته افزایش نرخ تورم بیشتر ناشی از افزایش فشار هزینه بوده، اظهار کرد: بعد از اجرای قانون هدفمندی و اصلاح قیمت حامل های انرژی شاخص تولید کننده افزایش یافت، اما قیمت کالاها متناسب با آن افزایش نیافته بود؛ بنابراین بخشی از تورم فعلی ناشی از فشار هزینه تولید است. اکرمی افزود: از طرف دیگر نوسانات ارز هم بر قیمت ها و انتظارات تورمی موثر بوده است.