آرشیو شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۷
پرونده
۱۰

اعتیاد به بازی های آنلاین

اگرچه اعتیاد به بازی های تصویری موضوعی شناخته شده در سراسر جهان بود اما از ده سال پیش به این سو با تکامل فناوری و ارتباطات سطح دیگری در اعتیاد به بازی های کامپیوتری ایجاد شد و آن، تکوین یک شخصیت مجازی یا زندگی دوم از طریق بازی های آنلاین دسته جمعی بود که در آن کاربر نقش شخصیت دیگری را برای خود در بازی انتخاب می کرد و به ویژگی ها و دارایی های او آرام آرام شکل می داد. World of Warcraft که بزرگ ترین جامعه کاربران آنلاین را به خود اختصاص داده است مورد پژوهش های گوناگونی قرار گرفته است. برخی پژوهش ها ویژگی های اعتیادآور بازی را با کراک و کوکایین مقایسه کرده اند. این پژوهش ها معتقدند که 40 درصد کاربران این بازی به آن معتادند و به دلیل نظام پاداش و تنبیهی که در بازی نهفته است هفته ها به دنبال یافتن موردی می گردند که احتمال یافتنش یکهزارم درصد است.

اعتیاد به این بازی به کودکان کم سن و سال و نوجوانان محدود نمی شود و آدم های عاقل و بالغی هم در بازی درگیر آن شده اند که پروفسور رایان ون کلیو، استاد دانشگاه یکی از آنان بود و همه چیز زندگی اش را در بازی های کامپیوتری از دست داد.