آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۸۳
سیاسی
۳

در دیدار رسمی احمدی نژاد و کیم یونگ نام

ایران و کره شمالی سند همکاری امضا کردند

روز گذشته و در حالی که با پایان یافتن اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، برخی از سران کشورهای اسلامی قرار بود راهی شهر مشهد شوند و برای برخی دیگر از سران کشورها، برنامه سفر به اصفهان تدارک دیده شده بود، فرستاده عالی رتبه حکومت کره شمالی، به ساختمان پاستور رفت تا پس از استقبال رسمی رییس قوه مجریه، در نهاد ریاست جمهوری با محمود احمدی نژاد گفت وگو و در نهایت موافقتنامه همکاری امضا کند. با توجه به اینکه پس از مرگ کیم ایل سونگ، نخستین رهبر جمهوری کره شمالی در سال 1994 میلادی، عنوان «رییس جمهور ابدی کره شمالی» به او تعلق یافت، این کشور دیگر فردی به عنوان رییس جمهور ندارد و به این ترتیب بعد از رهبر کره شمالی، بالاترین مقام اجرایی در این کشور «رییس مجمع عالی خلق» است و کیم یونگ نام روز گذشته از چنین جایگاهی با استقبال رسمی محمود احمدی نژاد وارد نهاد ریاست جمهوری شد.

در مراسم استقبال از رییس مجمع عالی خلق کره شمالی علاوه بر احمدی نژاد، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، کامران دانشجو وزیر علوم، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رییس جمهوری و صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند. مذاکرات دوجانبه محمود احمدی نژاد با کیم یونگ نام پس از مراسم استقبال در نهاد ریاست جمهوری آغاز شد و درپایان این مذاکرات ایران و کره شمالی سند همکاری دوجانبه علمی، دانشگاهی و فناوری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، این سند همکاری شامل همکاری های تحقیقاتی، تبادل دانشجو و محقق، راه اندازی آزمایشگاه های مشترک علمی و فناوری، سفرهای تحقیقاتی علمی میان دو کشور، تبادل و انتقال فناوری مورد نیاز از جمله فناوری اطلاعات، انرژی، محیط زیست، توسعه پایدار، کشاورزی و مواد غذایی است. سند همکاری مشترک به امضای کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و آقای پارک اوئی چان، وزیر خارجه کره شمالی رسید و در حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان و کیم یونگ نام رییس مجمع عالی کره شمالی به امضا رسید.