آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
ایران شوک
۲۱
شوک روز

کشف میلیون ها سیاه چاله در آسمان ها

گروه شوک: سازمان فضایی ناسا توانسته میلیونها سیاهچاله و هزاران کهکشان جدید را کشف کند. دانشمندان ناسا، سیاهچاله ها را در اندازه های وسیع یافتهاند و کهکشانهای کشف شده را «هاتداگ» نامیدهاند. محققان ناسا با بررسی اشعه مادون قرمز و درخشان ساطع شده از کهکشان ها موفق به یافتن آنها شده اند.

حسن هامیشا از محققان و دانشمندان مقر ناسا در واشنگتن در این باره گفت: بسیاری از سیاه چاله ها و کهکشان ها در پشت گردوغبار سیاره ای نامشخص بوده اند. ما به وسیله اسکن آسمان با نور مادون قرمز که از سال 2011 میلادی آغاز کرده بودیم، از کل آسمان نقشه برداری کرده ایم.

این اطلاعات می تواند به محققان و ستاره شناسان در درک چگونگی رشد و تکامل کهکشان ها و سیاه چاله ها کمک کند.

وی می گوید: به طور مثال، سیاه چاله غول پیکری در مرکز کهکشان راه شیری جرمی معادل 4 برابر جرم خورشید دارد و سیاه چاله ای با نام قوس A در اطراف آن دیده می شود.

برخی از سیاه چاله های مرکزی حتی جرمشان بیش از یک میلیارد برابر جرم خورشید است.

بزرگنمایی های انجام شده در آسمان میدان گسترده ای از کوازار ها (اختروش ها) را به همراه سیاه چاله هایشان نشان می دهد. حسن هامیشا اضافه کرد: حدود دو سوم از این سیاه چاله ها تاکنون شناخته نشده بودند و ما توانستیم با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر این جزئیات را کشف کنیم. این یافته ها از چندین رصدخانه جمع آوری شده است. از جمله رصدخانه مئوناکئا در جزایر هاوائی، رصدخانه جمینی در شیلی، تلسکوپ هیل در سن دیگو.