آرشیو شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۹۹
صفحه آخر
۱۶
دور دنیا

انتشار یک مقاله از آگاتا کریستی برای نخستین بار

یک مقاله از آگاتا کریستی که دولت بریتانیا در سال 1945 آن را برای تحسین چهره شاخص داستان های جنایی بریتانیا سفارش داده بود، سرانجام در معرض دید همگان قرار گرفت. به گزارش ایبنا، مقاله کریستی که در آن او به ستایش از مزیت های داستان کارآگاهی بریتانیا پرداخته بود، برای نخستین بار در بریتانیا منتشر شد.

دیوید براون که ناشر کریستی در انتشارات هارپرکالینز است، گفت این مقاله را سال 1997 در میان آرشیو کریستی پیدا کرد. وی افزود گرچه این مقاله سال 1947 در یک مجله روسی منتشر شده بود، اما پیش از این هرگز در بریتانیا خوانده نشده بود. به گفته وی کریستی این مقاله را به سفارش وزیر اطلاعات بریتانیا برای جلب توجه بین المللی نوشته بود.

وی معتقد است این مقاله به نوعی جنبه تبلیغی دارد، و هدف مقامات دولتی از انتشار آن در شوروی سابق ارائه زندگی بریتانیایی و غربی برای مردم روسیه بوده و به همین دلیل دولت از کریستی خواسته بود این مطلب را تهیه کند.

خانم کریستی در این مقاله به تحسین آرتو کانن دویل، خالق شرلوک هلمز پرداخته و از او به عنوان «پیشگام نوشته های کارآگاهی» یاد کرده است. او پس از آن جان دیکسون کار را به عنوان «استاد کتاب های جادوگری» نامیده و انگیو مارش، یک نویسنده دیگر آثار کارآگاهی، را نیز تحسین کرده است.

در این مقاله آگاتا کریستی خودش را فروتنانه کسی نامیده که می توان او را یک نویسنده صنعتکار نامید و یادآور شده که با وجود اینکه روزنامه های امریکایی به او القاب مختلفی داده اند و او را به عنوان «ملکه مرگ» می شناسند، اما او اینقدرها هم که ماشین تبلیغ نشان می دهد تاثیرگذار نیست.