آرشیو دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱، شماره ۱۶۳۴
ادب و هنر
۱۵

گزارش تصویری

موزه «باورز» در ایالت کالیفرنیا اول مهرماه - 35 تابلوی نقاشی از آثار مکرمه قنبری، نقاش خودآموخته ایرانی را به روی دیوار برد. همچنین در این مراسم دو فیلم مستند «مکرمه؛ خاطرات و رویاها» و «میعاد با مکرمه» از ساخته های ابراهیم مختاری به نمایش درآمد. این نمایشگاه به مدت دو هفته در کالیفرنیا ادامه خواهد داشت. مکرمه قنبری، بانوی نقاش خودآموخته در سال 1307 در روستای دریکنده در مازندران به دنیا آمد و از گفته های او چنین بر می آمد که از کودکی به نقش و نگار علاقه داشته و برای این کار، از گل و گچ استفاده می کرد. این هنرمند، نقاشی روی کاغذ به صورت امروزی را در سال های پایان زندگی اش، در سن 64 سالگی آغاز کرده بود.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاغذ بازهم سخن گفت. حسینی در پاسخ به سوالی در مورد خبر حذف تعرفه وارادت کاغذ و تکذیب آن توسط وزارت اقتصاد و دارایی، گفت: اقدامات خوبی در مورد کاغذ انجام شده که در کاهش قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: «در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، رای گیری انجام گرفت و تصویب شد تعرفه واردات کاغذ حذف شود که این مساله کار را تسهیل می کند. همچنین گروه های مختلف برای واردات کاغذ اقدام کرده اند که ان شاءالله کمک خوبی خواهد بودتا ما از مساله ای که اکنون با آن مواجه هستیم و مشکلات ایجاد کرده است، فاصله بگیریم.»

170 هنرمند و روزنامه نگار بوشهر که در آن میان هنرمندان سرشناسی چون محسن شریفیان و هنرمندان گروه لیان نیز هستند در نامه ای سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار رسیدگی به مشکلات هنرمندان و نوازندگان محلی در ارتباط با عدم صدور مجوز برای برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم شدند و بر ضرورت حمایت از موسیقی بومی تاکید کردند. در بخشی از این نامه، آمده است: «موسیقی بومی بوشهر با قدمتی چند هزار ساله، دیرزمانی است که گاه گاه با کج اندیشی و رفتارهای سلیقه ای و خارج از ضابطه مسوولان این استان روبه رو می شود.