آرشیو سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۱۵
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات مردمی علیه آل سعود در ریاض و قطیف

مردم شرق و پایتخت عربستان با برگزاری تظاهرات علیه رژیم آل سعود، خواستار آزادی زندانیان و تحقیق در مورد مرگ مشکوک 13زندانی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدها تن از مردم عربستان با برپایی تظاهرات مقابل زندانی در منطقه «القسیم» ریاض، خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی شدند.

معترضان اعلام کردند که هزاران نفر بدون اتهام در زندان های عربستان به سر می برند.

خانم «ریما الجوریش» یکی از حاضران در این تظاهرات به خبرنگاران گفت که شوهر وی هشت سال است که بدون هیچ اتهامی در زندان رژیم سعودی به سر می برد. رژیم سعودی سال گذشته 5080 نفر را به اتهام مسائل امنیتی محاکمه کرده است.

خبرها حاکی است پلیس سعودی به مدت شش ساعت معترضان را در محاصره خود داشت.

مقامات ریاض مدعی هستند که هیچ زندانی سیاسی در عربستان وجود ندارد، این در حالی است که مخالفان می گویند در زندان های عربستان 30 هزار زندانی سیاسی به سر می برند.

معترضان عربستانی از فوریه 2011(بهمن 1389) تاکنون تظاهرات متعددی را برگزار کرده اند.

در شرق عربستان نیز مردم شهر «قطیف» علیه رژیم سعودی تظاهرات کردند.

در این تظاهرات نیز مردم خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شدند و علاوه بر آن، تشکیل حکومت جمهوری و مجازات عاملان قتل معترضان دیگر خواسته های مردم بود.

در این تظاهرات زنان عربستانی به طور گسترده شرکت داشته اند. معترضان رژیم سعودی را باند غاصب و جنایتکار خواندند و فریاد می زدند: پایان کار رژیم آل سعود نزدیک است.

در همین حال، فعالان عربستان با مشکوک خواندن مرگ 13زندانی سیاسی، خواستار تحقیق در این مورد شدند.

این فعالان در نامه خود به «مفلح القحطانی» رئیس جمعیت حقوق بشر عربستان، همچنین اعلام کردند در خیابان های پایتخت دست به تظاهرات می زنند و با سر دادن شعارهایی، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی خواهند شد.

فعالان سیاسی هفته گذشته در مسیر زندان «الحائر» بزرگترین زندان ریاض تجمع برگزار کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «زندانیان سیاسی الحائر در خطر هستند»، «شکنجه زندانیان را متوقف کنید» و «زندانیان ما را آزاد کنید».